Specifikáció
KTM Macina Sport 10 CX5 ebike
Bosch Performance LineCX meghajtás férfi, 56cm-es vázméret
Nem kell a túra kategóriában sem lemondani napjaink legerősebb BOSCH meghajtásáról. Kényelmes és villámgyors. Valahogy ezek a szavak jutnak az ember eszébe, még akkor is, ha kicsit talán elcsépeltek. A legjobb átmenetet a hatékonyság és a komfort között egyértelműen a trekking, túra kerékpárok adják. Ezt házasítva a legmodernebb elektromos meghajtással kapjuk a Macina trekking szériáját. Lendületes suhanás folyamatos hátszélben. Persze pontosan tudjuk, hogy Te is tudod, milyen egy jó trekking. Mivel több ez, mint a többi? Milyen technika muzsikál a bringa alatt? Íme:
A Bosch Performance Line CX meghajtó egység:
A Bosch Performance Line CX 201 8-ban a legerősebb 250W-os (még kerékpárnak minősülő) meghajtóegység, a paletta legnagyobb, 75Nm-es maximális nyomatékával és turbó fokozatban 300%-os rásegítéssel. A Bosch szerint nagyon sportos megindulási tulajdonságokkal (a skála így épül fel: harmonikus, agilis, sportos, dinamikus és nagyon sportos) rendelkező meghajtás turbó fokozatban valóban mellbevágó élményt biztosít... Ha már a turbóról beszélünk, ismerkedjünk meg a rendszer fokozataival. Négy rásegítési mérték közül választhatunk: ECO (50%), TOUR (120%), SPORT (120-300%) és TURBO (300%), ahol a zárójelben látható értékek az emberi erő százalékos mértékű támogatása (azaz turbó fokozatban a befektetett energiánk háromszorosát biztosítja az elektromos motor). Természetesen a fokozatválasztás nagyban befolyásolja a megtehető kilométereink számát, ezért nem javasoljuk, hogy indokolatlanul turbo fokozatban használjuk a Macina Sport 10 CX5 PT elektromos kerékpárunkat :) A rendszer a legfejlettebb nyomaték szenzor és a kerék fordulatszám függvényében, percenként 1000 mintavétellel szabályozza a rásegítés mértékét. Ennek köszönhetően végtelenül precíz és kifinomult a Macina Sport működése.
Az Intuvia kijelző információi és használata:
A levehető folyadék kristályos (LCD) kijelzőn a legfontosabb információkat látjuk illetve itt kapcsoljuk be a rendszert, a kerékpár világítását (ha van), a szervizek ide csatlakoztatják a diagnosztikai eszközt illetve akár a telefonunkat is tölthetjük egy megfelelő USB kábel segítségével. Az LCD kijelző háttér világítással rendelkezik, ami a bekapcsoláskor automatikusan aktiválódik. A kijelzőn látható vagy választható funkciók az alábbiak:
- a kiválasztott rásegítési mód (ECO, TOUR, SPORT és TURBO)
- az akku töltöttsége (ami az akkumulátor oldalán is látható). Egy-egy mező 20-20%-ot jelent.
- az aktuális sebességünk
- összes megtett út kilométerben (halmozott, nem törölhető)
- napi megtett út (törölhető érték)
- a becsült hatótávolságunk (érdemes megfigyelni akár álló helyzetben a különböző rásegítési módoknál a becsült hatótáv változásokat)
- kerékpározással töltött idő (törölhető érték)
- átlagsebesség (törölhető érték)
- maximális sebesség (törölhető érték)
A Bosch Intuvia kijelzőt fixálhatjuk egy csavarral a konzolon, vagy könnyedén levehetjük, ha parkolunk valahol. Bármelyik lehetőséget választjuk, megóvjuk vele az értékes központi kijelzőnket.
A rásegítő mód kapcsolója:
A rásegítő módokat egy úgynevezett távirányítóval vezéreljük, ami az Intuvia központi displayhez kapcsolódik. A vezérlő a bal oldali markolat mellett közvetlenül helyezkedik el, így biztonságosan, a markolat elengedése nélkül tudunk választani az öt mód közül (az első a kikapcsolt állapot, amikor az elektromos rásegítés nem működik, vagyis kerékpárunkat csak a saját erőnkkel hajtjuk). Ugyanezen a vezérlőn találjuk a Walk assist vagyis tolás segítő funkció kapcsolóját, ami 6 km/h tempóig segít bennünket feltolni a kerékpárunkat kaptatókon, meredek utakon, partoldalakon vagy jelentősen megrakott állapotban. Találunk még egy I mint információ gombot, mellyel a központi Intuvia display által mutatott értékek közül választhatjuk ki éppen azt, amire kíváncsiak vagyunk (megtett táv, becsült hatótáv, átlag sebesség stb.).
Az akkumulátor:
A Li-ion technológiájú Power Pack 500 a vázba integrált megoldásként a legszebb és legkevésbé sérülékeny az akkumulátor megoldások között. Az akku cilinder zárral védett az illetéktelenek ellen. Oldalán 5 LED jelzi a töltöttségét (mindegyik LED 20%-ot jelent). Élettartama minimum 500 töltési ciklus, ami a gyakorlatban 4-7 évet jelent.Töltése (teljesen lemerült esetben) 3,5 óra. Természetesen a kerékpárhoz tartozék az eredeti Bosch töltő. Az akku 40 darab Li-ion cellát tartalmaz. A cellák működését az akkupakkba épített elektronika folyamatosan figyeli, gátolja a túlmelegedést és a teljes lemerülést is. Ha az akku lemerült (a kijelzőn az első akku szegmens is üressé vált) a világításunk és a kijelzőnk még körülbelül két órán keresztül működik, azaz eljuthatunk biztonságosan az első konnektorig :) A korszerű akkupakkunk súlya mindössze 2,5 kg (töredéke egy hasonló kapacitású ólom akkumulátorénak). Az akku töltő a kerékpár tartozéka.
Az akku a kerékpárból kivéve is tölthető, így kis súlyának köszönhetően bárhová magunkkal vihetjük és feltölthetjük.
A "misztikus" hatótávolságról néhány gondolat:
A téma sokrétűségét jól mutatja, hogy a KTM Macina Sport egy feltöltéssel megtehető távolsága a hivatalos adatok szerint 60-180 kilométer között változik. Mitől is függ ez az adat? Röviden mindentől... Néhány példa a szemléltetés érdekében:
- az alkalmazott rásegítési mód (emlékeztetőül az erőnk 50, 120, 190 vagy 300%-a válaszható)
- a kerékpározási stílusunk (elinduláskor maximálisan hagyatkozunk a motorra vagy mi is nyomjuk a pedált)
- a pedálcsapás számunk (a motor 75 pedálfordulat / perc hajtásra van optimalizálva, akkor működik a leghatékonyabban)
- a kerékpáros súlya (+ az esetleges csomagoké)
- az akku töltöttsége
- a domborzat
- az útburkolat milyensége
- a szélerő
- a gumiköpenyek profilja és nyomásértéke
- használunk világítást vagy sem
- a környezeti hőmérséklet
Vagyis nem véletlen, hogy nem publikálnak a márkák egzakt értékeket, hiszen az egyenlet sokismeretlenes... Persze ha be tudjuk helyettesíteni az ikszeket, máris pontosabbat képet kapunk. Ebben segít nekünk a Bosch hatótáv kalkulátora, ami nagyon beszédesen mutatja be a hatótávolság kérdéskör sokrétűségét. Kérjük kattints a Bosch emblémára és állítsd be a súlyodat, a motor típusát, az átlagsebességedet, az akku kapacitását és még több adatot:

Sík úton - hacsak nem merültek le a saját bio-akkumulátoraink - javasoljuk mindig használd az ECO funkciót, így az akku energiáit a komolyabb szintkülönbségek esetén mozgósíthatod.
A mechanikus részek:
A váz a KTM-től megszokott prémium minőségű alumínium ötvözet, melyet hidroforming technológiával és változó falvastagsággal tesznek olyan erőssé, ami akár 130 kg terhelést is elvisel. A fél-integrált akkupakk, a rejtett kábelezés, a klasszikus narancs/fekete matt festés, a direkt tárcsafék rögzítés és az integrált kitámasztó tovább javítják az általános közérzetünket. A Suntour NCX-D teleszkóp erősített rugózó egységet és hidraulikus lockout patront tartalmaz. Ez utóbbi akkor hasznos, ha a pedálozásba fektetett energiánkból egyetlen wattot sem szeretnénk elpocsékolni az emelkedőkön vagy a jó minőségű sík aszfalt utakon. A váltás gyorsaságáról és precizitásáról a kilencfokozatú Shimano Deore RD-M6000 váltó gondoskodik. A kerékpár szegecselt duplafalú abroncsokon és Deore M6000-es csapágyakon gördül. A probléma mentes tartósságot a rendkívüli szakítószilárdságú svájci DT küllőkkel és német Schwalbe Marathon Mondial szúrásálló köpenyekkel garantálja a KTM. Az egyéb alkatrészek is a KTM prémium értékrend alapján kerültek kiválasztásra. A teljesség igénye nélkül szeretnénk megemlíteni a KTM Team Tapered (túlméretes alsó csapágy) kormánycsapágyat, az Ergon markolat/kormányszarv kombinációt és a KTM Line kományt, kormányszárat, nyerget és nyeregcsövet.
Összefoglalás: tekintsük át még egyszer a pedelecek vagy e-bike-ok előnyeit:
- Akkor is élménnyé válik a kerékpározás, ha egyébként nem vagyunk túl sportosak.
- Kellemetlen emelkedőket is le tudunk küzdeni az elektromos rásegítéssel.
- A korábban esetlegesen elképzelhetetlen távokat is leküzdhetjük.
- Ha baráti körünknek, családunknak netán jobb a kondíciója, akkor is tudjuk tartani velük a tempót.
- Ha munkába járunk, sem kell izzadtan megérkeznünk.
- Akár nagyobb csomagokat is szállíthatunk.
- Csendes és környezetbarát, nincs károsanyag-kibocsátás.
- Üzemeltetése töredéke egy autónak.
- Kerékpárnak minősül vagyis nem kell hozzá jogosítvány és kötelező biztosítás.
- Az e-bike-ot is kell tekerni. Jobb keringés = hosszabb élet!
Jól tudjuk, hogy komoly döntés és beruházás egy elektromos kerékpár vásárlása, ezért ha bármi kérdésed van, örömmel állunk rendelkezésedre, sőt kérünk is, hogy vedd fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeink bármelyikén.
Sok vidám kilométert kíván egy e-bike nyergében a Bikelife csapat!