MAGURA - teljesítmény, megbízhatóság - Made in Germany!

Újabb nagy múltú német céggel bővült a kínálatunk. Az immáron 130 éves történelemre visszatekintő vállalatot mi majd 30 évvel ezelőtt az egyedi hidraulikus felnifékjeivel ismertük meg. Akkor még úgy gondolták a mérnökök, hogy ez lesz a bowdenes megoldások jövője és nem pedig a tárcsafék.

Hydro-Stop

1987-et írunk. Arról az időszakról beszélünk, amikor a normál kerékpárok többsége kontra fékkel gördült ki a gyárakból és a sport bringákat is cantilever vagy patkó fékekkel szerelték. Az első ma népszerű V-féket is csak 1992-ben mutatta be a Shimano.

Ebben az időszakban lett a mountainbike népszerű sporteszköz, így a Magura összeszedve a motorozásban gyűjtött know-how-t piacra dobta a kerékpár ipar első hidraulikus fékjét, mely a keresztségben a Hydro-Stop (HS) nevet kapta, melyet a mai napig büszkén visel.

Ez a megoldás új távlatokat nyitott fékerőben, komfortban, precizitásban és biztonságban. A széleskörű elterjedésének sokat segített, hogy semmilyen új rögzítési szabványt nem hozott magával. Így fordulhatott elő, hogy már a megjelenése évében befutott egy rendelés 7000 szettre egy kerékpárgyártótól.

A többi azóta már történelem. Jelenleg a 3. generációját éli a fék, és a mai napig előszeretettel használja a német ajkú kerékpáripar a prémium városi és túrakerékpárok gyári fékjeként megbízhatósága és gondozásmentes mivolta miatt.

A legendává váláshoz elengedhetetlen volt, hogy a kerékpáros triál szakág egyeduralkodó fékjévé váljon. A triál sporthoz tervezett speciális, puha fékpofákkal már nem is fékerőt, hanem konkrétan blokkoló erőt lehet vele elérni. Világszerte többszázezer triálos csak a Magura HS-re bízza az életét az elképesztő mutatványok alatt.

Gustav M

1996 – Az első hidraulikus tárcsafék kerékpárra. A motorkerékpáros know-how szinte alapértelmezésként hozta magával, hogy 3 évvel az első modern hidraulikus tárcsafék bemutatása után a Magura is beszállt a buliba.

Piacra dobták a Gustav M-et, ami a motoros gyökerek miatt pillanatok alatt vált kultikussá és a kerékpáros közösség csak úgy emlegette, mint „Swabian anchor” azaz sváb horgony.

Elképesztő teljesítményét mi sem példázza jobban, mint hogy 15 éven át volt gyártásban úgy, hogy technológiában azért már jóval le volt maradva, mire 2011-ben kivezetésre került. De hát a horgony az horgony…

Carbotecture

2010 – A műanyagiparban is jeleskedik a cég már 1957 óta, így a majd 60 éves tudást kamatoztatva ebben az évben jelent meg a Carbotecture high-end kompozit anyag, ami megváltoztatta az egész kerékpár és motor ipart, és rákényszerítette a versenytársakat a fejlesztésekre. De erről később bővebben.

eBike ABS

2017 – A Bosch-al együttműködve a Magura megalkotja az első elektromos kerékpárokra szánt ABS rendszert. Az első generáció kicsit ormótlan volt, bár a működésére már ekkor sem lehetett panasz. A 2022 óta futó 2. generációra viszont már a legkukacoskodóbbaknak sem lehet egy szava sem. Az ABS-ről is írunk kicsit bővebben a cikk hátralévő részében.

Vajon mit tartogathat még a jövő? Ezt nem tudni, de lássuk csak, hogy a jelenben milyen technológiák emelik a Magurát a legnagyobbak közé.

Technológiák

Carbotecture

Könnyű, erős és Németországban készül. Sokaknak már elég lenne ennyi is a vásárláshoz. Ha neked nem, akkor itt van még pár részlet, hogy mi is ez a forradalmi anyag, amivel a Magura ipari standardot állított fel a súly/tartósság viszonylatában.

A MAGURA a hamisítatlan megbízhatóságot és minőséget képviseli a motorkerékpár- és kerékpáriparban.

A MAGURA alkatrészeinek nagy részét még mindig Németországban gyártják két üzemben a sváb Jurában és a cég Bad Urach-i központjában.Ezen alkatrészek közé tartoznak a Carbotecture és Carbotecture SL fékkarok. A MAGURA mindkét anyagot házon belül fejlesztette ki.

A Carbotecture SL egy szénszál (karbon) erősítésű, high-tech polimerből áll, amely rendkívül ütés- és szakadásálló anyag. Magas fokú rugalmassággal rendelkezik, ami rendkívül robusztussá teszi. A Carbotecture hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, de a szálak szén helyett üvegszálból készülnek.

A MAGURA inkább a polimerek építésznek tartja magát, mint egyszerű vegyi- és hidraulikaipari cégnek.

Az alapanyag nevében is próbálták ezt közvetíteni, a Carbotecture a karbon és az építészet (architecture) kombinációja.

Számos összetett folyamat segítségével high-tech polimerek és szén- vagy üvegszálak keverékét alakítják műanyag granulátummá. A szénszálak optimálisan igazodnak a feldolgozás során a granulátumtól egészen a kész komponensig. Így biztosítva, hogy a jövőben fellépő stressz és feszültségigényeknek is ellenálljanak.

Ennek a Carboflow eljárásnak köszönhetően a fröccsöntési eljárás során a granulátumból tetszőleges forma alakítható ki.

A Carbotecture jelentős előnyöket kínál a klasszikus könnyű alumínium képest. 50%-kal könnyebb, mint az alumínium, de ugyanolyan húzó- és szakítószilárdságú!

A Carbotecture egész egyszerűen egy álomanyag, de nem tudták volna megalkotni a magasan fejlett gépeik, eljárásaik és kiemelkedő mérnökgárdájuk nélkül.

Ez a bonyolult felépítésű anyag sima felületeket hoz létre az öntés alkalmával még a legösszetettebb formák esetén is, ennek eredménye a merev, mégis könnyű fékkarok.

A BMW a Carbotecture egyedi tulajdonságaira támaszkodik motorkerékpárjainál is – például a BMW GS kuplungkarja is ebből az anyagból készül.

Egy másik anyaguk a Carbolay, amelyet teljesen automatizált textilipari eljárással állítanak elő, amelynek során a szénszálakat úgy pozícionálják, hogy úrrá legyenek a jövőbeni terheléseken, majd gyantával impregnálják, lehetővé téve az MT Trail SL és MT8 SL Carbolay fékkarok karjaink gyártását. Tetszetős és ergonómiailag optimalizált forma – tökéletes ujjerőátvitellel az alkatrészek rendkívüli merevségének és kis súlyának köszönhetően.

Dióhéjban:

Carbotecture

  • Műanyag granulátum csúcstechnológiás polimerekből és rövid szén- vagy üvegszálból
  • A Carboflow eljárásnak köszönhetően bármilyen kívánt forma elérhető
  • Sima felületű, összetett formák hozhatók létre
  • 50%-kal könnyebb, mint az alumínium, de azonos húzó- és szakítószilárdsággal

Carbotecture SL

  • A Carbotecture továbbfejlesztése karbon szálakkal
  • Közepes hosszúságú szénszálak integrálása
  • További súlycsökkentés megnövelt ellenállási szinttel

Carbolay

  • A szénszálak pozicionálása textil eljárással a jövőbeli stressz kezeléséhez
  • Teljesen automatikus gyártás, a karbonnal járó szokásos kézi munka nélkül
  • Az alkatrészek nagy merevsége alacsony súllyal kombinálva

MT fékek

Motorkerékpár technológia a kerékpáron. A lehető legjobb fékerő és stabilitás.

Jellemzők:

1. MAGNETIXCHANGE: Egyszerű fékbetétcsere

2. Háromíves kialakítás: Maximális féknyereg merevség

3. Banjo fitting: Forgatható csővezetés

4. Takarógyűrűk: dizájn – testre szabás

Az MT7 féknyergek keresztapja egy motorkerékpár fék volt.

Anno 2004 és 2012 között a MAGURA kínálatában szerepelt egy supermoto-hoz való féknyergek. A féknyergeket kovácsolták, míg a CNC-vel mart dugattyúfedelek színben kiemelkedtek a féknyereg többi részéből.

Egy MT7-es kézbe véve a párhuzam egyértelművé válik: a féknyereg egy darabból van kovácsolva, a dugattyúburkolatok pedig optikailag egyedivé tehetők színes műanyag gyűrűkkel.

De az első benyomás mögött több is van. A motorkerékpár-szektorban szerzett tapasztalatok beépültek a merevség, a hőkezelés és a dugattyú átmérők méretezési koncepciójába. Ily módon az MT7 és MT5 féknyereg „Triple Arch Design”-ja a supermoto féknyereg kialakításából származik, és egy olyan technológiára utal, amelyet a ház merevítésére fejlesztettek ki.

A supermoto féknyeregben négy különálló betétet használtak. Ez egy olyan funkció, amelyre csak a MAGURA MT7 támaszkodik alapfelszereltségként a kerékpárszektorban. Sikerrel: a motorkerékpár-szektorból átvett vagy kifejezetten az MT7-hez kifejlesztett jellemzők összessége egy olyan féket eredményezett, amely független teszteken és próbapadokon már többször bizonyította óriási fékteljesítményétméltó utódja a Gustav M-nek...

Magura HS

A gondozásmentes fék egyenesen a német gyárakból. Ha egy technológia 30 évig szinte változatlan marad, az vagy nagyon egyszerű – vagy egyszerűen zseniális.

Mi teszi a MAGURA HS-t a mindennapi kerékpárosok legnépszerűbb gondozásmentes fékjévé? Mennyire gondozásmentes?

Engedj itt meg egy személyes megélést. Öreg szakinknak vittünk egyszer egy bringát Magura HS33-al szerelve, hogy légtelenítse. Szó szerint sajnos nem áll módunkban idézni a kérdését, mert nem tűri a „nyomdafestéket”, de finomítva így hangzott: Mi a fene? Hagyjad már, ezeket sohasem kell… Aztán mint kiderült nem a gyári Royal Blood fékfolyadék volt benne, hanem egy másik.

De láttunk már Magura HS33-at vízzel és fagyállóval is működni. Bizony a már említett triálos közösségben nem mindenki engedhette meg magának anno a gyári fékfolyadékot. A szerkezet tömítettségnek a vezetékek merevségének köszönhetően még így is bőven lepipálta az akkori legmenőbb V-fékeket is. Persze abszolút nem ajánljuk ezen anyagok használatát!!!

Jellemzők:

1. Fékmerevítő: fékmerevítő az optimalizált nyomáspontért. Használata kötelező, a kerékpárvázak és villák nincsenek felkészítve ilyen mértékű feszítő erőnek.

2. Egyszerű fékbetétcsere: Szerszám nélkül cserélhető a betét, és állítani sem kell.

3. HS Easy Mount: Könnyű rögzítés és beállítás

4. Nagyobb fékerő e-kerékpárokhoz: Az optimalizált fékcsöveknek köszönhetően

5. Easy Bleed: Gyors és egyszerű szervizelés, már ha egyáltalán kell valaha…

Már több millió eladott példány volt, mire a MAGURA HS fékek 30. születésnapját ünnepelték 2018-ban. Minden egyes modell Németországban készült. Ez egy német sikertörténet, amely valószínűleg csak a VW Beetle-hez hasonlítható. Bár a felnifékekről gyakran azt hiszik, hogy a tárcsafékekhez képest alulmaradtak, az eladási adatok évek óta folyamatosan emelkednek.

A független teszteken a hidraulikus felnifék fékteljesítménye még sok belépő- és középkategóriás tárcsaféket is felülmúl.

Ugyanakkor zseniálisan egyszerű és kevés karbantartást igényel. Ha biztonságos és gondtalan féket keresel, ne keress tovább, itt a MAGURA HS. Számtalan kerékpárgyártó számára továbbra is elengedhetetlen alkatrésze a megbízható és vonzó árú kerékpárkoncepcióknak.

Bármilyen V-fékkel rendelkező kerékpárra felszerehető.

A HS felnifékek még a belépő szintű tárcsafékeknél is jobbak és a középkategóriában is konkurálnak.

Független tesztek megerősítették, hogy a HS felnifék fékezőereje még a belépő szintű tárcsafékekét is meghaladja. A magas lassulási értékek az e-kerékpárokat is biztonságos megálláshoz segítik.

eBike ABS

Mert az előre szaltó a cirkuszba való, nem az utcára.

Több kontrol

Az elektromos hajtás nagyobb sebességet, nagyobb távolságot és nagyobb terhek szállítását teszi lehetővé, ami új követelményeket támaszt a fékezéssel szemben.

A legfontosabb azonban, hogy mindezek azt jelentik, hogy vészfékezés esetén át kell gondolnunk a fékezési technikánkat. Az a tudás, ami elég lehet egy hétköznapi kerékpár esetében, az nem feltétlen elég egy elektromos kerékpárnál.

Egy tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a Bosch eBike ABS a pedelec balesetek 29%-át megelőzhette volna. Azért nem kell megijedni. Átgondolt kerékpározással ritkán adódik ilyen helyzet.

Még nagyobb biztonság

Az eBike-ok fékelemei már megfelelnének egy kismotor fékezési követelményeinek is, már ha eBike specifikus fék van a bringádon.

A nyers teljesítmény nagyszerű – de a legfontosabb dolog az erdei ösvényeken és az utcán, hogy ezt az erőt kontrolláltan tudd használni. Akár sárban, akár nedves gyökereken vagy köveken gurulsz – a Bosch eBike ABS-sel mindig profiként fékezhetsz.

Miért annyira effektívek a Bosch és Magura kooperációjában készülő fékek?

Blokkolásgátló fékrendszer az első keréken

Amikor a fék karjait teljesen behúzod, a MAGURA ABS rendszer fékkomponenseit a Bosch eBike ABS elektronikusan vezérli, csökkentve a féknyomást az első keréken, és megakadályozva annak blokkolását.

Az autókhoz hasonlóan a pedelec szakaszosan fékez, amíg a kerékpár meg nem áll. A kormányozhatóság megmarad, miközben Te biztonságosan ülsz a nyeregben.

A hátsó kerék felemelkedésének meggátolása

Az intelligens hátsó kerékemelés-vezérlés csökkenti a hátsó kerék lehetséges felemelését az első kerék rendkívül erős túlfékezése esetén. Ez megakadályozza a kéz veszélyes lecsúszását a kormányról vagy a kormányon való átbukást különösen csúszós felületeken vagy lejtőn.

Terep és túra ABS-el

Mivel az ABS rendszert egyaránt gyártják és szerelik terep és aszfalt használatú kerékpárokhoz is, így több féle konfigurációval létezik. Mountainbikeozás alatt ugyanis jó pár olyan technika van, amihez elengedhetetlen a hátsó kerék elemelkedése vagy enyhébb megcsúsztatása. Így ott nagyobb tűréssel dolgozik a rendszer, hogy csak akkor lépjen működésbe, ha tényleg szükséges.

 

Ár/érték arány

Az örökösen megkerülhetetlen és lassacskán már teljesen kiüresedett frázis. Ha végigolvastad a cikket, akkor most az a gondolatod lehet, hogy jaja, tuti jó, de úgyis biztosan drága, mint általában az összes specialista terméke. Van egy jó hírünk, ez egyáltalán nincs így. A MAGURA nem egy manufaktúra kíván lenni, aki évi párezer csoda terméket akar értékesíteni, hanem a piac meghatározó szereplője. A fékek árai simán igazodnak a többi gyártóhoz, sőt pár modell tudása ellenére meglepően alacsony árú, így jó alternatíva, ha kipróbálnád milyen az, amikor egy 130 éve hidraulikával foglalkozó cég átad valamit egy dobozban.

Ha meghoztuk a kedved, akkor itt megtekintheted a kínálatot: