A kerékpár legmostohábban kezelt alkatrésze. Pedig aztán...
Szerinted mi a legfontosabb egy bringán? A közvélekedést nézve a hátsó váltó. Ez az alkatrész áll fókuszban a vásárlók és a gyártók oldaláról is. Pedig azon kívül, hogy alapvetően meghatározza a kerékpár sebességi fokozat számát, a legkevésbé ezen az alkatrészen múlik a kerékpározás minősége.
Létezik viszont három dolog, ami alapvetően befolyásolja ezt. Ez a három hely, ahol érintkezünk a kerékpárral. A markolatokról már korábban esett szó az Ergon márka kapcsán. (Klikk korábbi blog bejegyzésünkért!). Illetve egy hírlevélben már egészen részletesen beszéltünk a nyergekről. (Tekintsd meg itt!). Valahogy nálunk is kicsit mostohaként most utoljára a pedálokról kívánunk szót ejteni.
Az első kettő inkább csak a komfort miatt jelentős, de a pedál ezen túl a meghajtórendszer fontos elemét is képezi.
Kivitelben, minőségben és működésben is több félével találkozunk. Minőségi szempontból egyszerű dolgunk van, általánosságban elmondhatjuk, hogy amelyik árcéduláján nagyobb összeggel találkozunk, ott jobb minőséggel, tartósabb és megbízhatóbb használttal számolhatunk. Működésben 3 féléről beszélhetünk, ezeket alább részletesen is kitárgyaljuk.
Fajtái
Taposó pedálok
A pedál evolúciója innen kezdődött. Napjaink és minden idők legelterjedtebben használatos fajtája. Ennek oka a sokoldalúság. Gyakorlatilag bármilyen cipőben, szandálban és papucsban (ezt azért kerüld, ha lehet) is használható.
A mindennapi és túra használatra szánt modellek taposó felülete és azok anyaga ideális az egész napos tekeréshez, felső részüket jellemzően valamilyen csúszásgátló réteg fedi vagy maga a test kialakítás segít abban, hogy lábunk a pedálon maradjon.
Platform
A másik fajta pedig az extrém felhasználásra készült platform pedálok. Ezek hatalmas érintkező felülettel rendelkeznek, hogy a lábfej helyezkedni tudjon a technikás lejtőkön, illetve könnyen vissza találjon rá az ember a trükkök után. Itt a csúszásgátlást rendre szegecseléssel oldják meg, melyek vagy a pedál anyagából emelkednek ki vagy cserélhető csavaros megoldásúak. Lábad szinte sohasem csúszik le róluk.
Annak ellenére, hogy igazi extrém bringa specialitásról beszélünk, manapság egyre többen választják egyéb bicajokhoz is a nagyobb taposófelület miatt. A modern műanyag polymerekből készült példányokat keresik alacsony súlyuk és általánosságban kisebb "cipőrongálási" tulajdonságaik miatt. Arról nem is beszélve, hogy a műanyag voltjuk miatt a szivárvány minden színében pompáznak, nálunk is jelenleg (2022 tavasz) is több, mint 5 féle színben elérhetők, így könnyen lehet az aktuális kerékpár színéhez alakítani vagy éppen feldobni egy kicsit az unalmasabb designt.
Patent pedálok
Egy kis múltidézés. Mióta az ember ráült a kerékpárra az az érzés hajtotta, hogy hogyan tudná a haladást még kényelmesebbé és hatékonyabbá tenni. Ez az oka, hogy manapság 30 fokozatú gépcsodákon száguldhatunk és hidraulikus tárcsafékekkel kényszerítjük megállásra azokat.
De ez a fajta fejlődés hogyan érinti a pedálokat? Talán még emlékszel a klipszes megoldású pedálokra. Ezekkel a hajtás hatékonyságát rendkívüli mértékben meg lehetett növelni a taposó pedálokhoz képest.
Sokan alkalmazták, de volt pár kritikus hátránya, amivel vagy együtt élt az ember vagy nem használta, viszont -versenyzői viszonylatban- lemaradt a többiektől. A legnagyobb problémát maga a klipsz szíj jelentette. Az igazán jó működéshez úgy kellett feszesre meghúzni, hogy a láb ne tudjon mozdulni a kötésben. Ezt indulás után a kerékpáron tornázva kellett megtenni, ami persze a kellő tapasztalat megszerzése után pillanatok műve volt. A baj ott kezdődött, amikor az oldást kellett végrehajtani, ha valamilyen veszélyhelyzet okán le kellett lépni a pedálról. Hatalmas eséseket lehetett produkálni a "talpon maradt" bringával. Természetesen a patentpedálokkal ez a probléma orvosolásra került.
A Shimano sohasem volt rest a fejlesztések tekintetében és noha nem ők voltak az elsők, akik a patent pedálokkal próbálkoztak, de ők adták az első széles körben elterjedt szabványt az SPD-t a kerékpárosoknak, amit a mai napig is használunk.
A láb rögzítése a pedálra rettenetes egyszerű művelet lett és persze nagyon biztonságos. Majd minden szempontból előnyösebb, mint a korábbi klipszes megoldás.
Használata rém egyszerű. Csak lépj rá a pedálra és a cipő talpára csavarozott stopli bekattan a helyére. Oldani pedig a bokád oldalra való mozdításával tudsz. A vészoldás hasonlóképpen működik, mint a sílécek esetében. Ha bármilyen olyan oldalról, irányból vagy erővel kap terhelést a kötés, akkor leold.
Az első szárnypróbálgatásokhoz a tippünk az, hogy ne akard direkt bekattintani a stoplit a helyére. Csak teljesen természetesen lépj rá a pedálra, mintha egy sima pedál lenne. Az első erőkifejtésre szépen minden a helyére kerül egy kattanó hang kíséretében. A pedálokon kivétel nélkül található egy szabályzó csavar, amivel a belépéshez és kilépéshez való erőt tudod szabályozni. Érdemes ezt az elején alacsonyra állítani. Aztán, ha megszoktad már a rendszer működését, akkor úgyis érezni fogod, hogy nagyon laza a kötés, csavarhatsz rajta beljebb egy kicsit, amíg meg nem találod a személyes kedvenc beállításodat.
Így máris nem csak lefelé nyomva tudsz erőt átadni a meghajtásnak, hanem a felfelé mozgó eddigi üresjáratokban is erőkifejtéssel töltheted az időt. Ezzel a tekerés és nyomatékleadás sokkal egyenletesebb lesz, ami leginkább a meredek emelkedőkön fog a legjobban érződni. Ezt a fajta mozgást is tanulni kell, ugyanúgy, mint ahogy egyszer valamikor régen megtanultál kerékpározni is. Az elsajátításnak több metódusa is lehet, nézz utána Youtube-on, tele lesz hasznos videóval.
Patent pedál fajták
MTB
Egyértelműen a MTB-os igényekhez lettek kifejlesztve. Relatív kicsi érintkezési felülettel rendelkeznek, ami megkönnyíti a becsatolást a legnagyobb sárban is, illetve ha már sáros a pedál, akkor az könnyen lepereg róla. A csatlakozás még a legerősebb kilépési erőre beállítva is ad némi mozgást a lábfejnek, ami ugyancsak elengedhetetlen a montizás közben, amikor többször és gyorsan kell súlypontot áthelyezni.
Továbbá erős csapágyazás és a nagy igénybevételre szánt anyagok jellemzik őket. Általános szabványa az SPD, melyet a Shimano keltett életre. Az ilyen vagy ehhez hasonló mechanikával szerelt pedálok rendkívül nagy spektrumát fedik le a kerékpározásnak. A vegyes pedálokon is rendre ilyen felfogatás található (ezekről kicsit később). Természetesen más nagy gyártók szabványai is elterjedtek a kategóriában. Hogy ki melyiket használja az leginkább megszokás kérdése illetve maximálisan szubjektív dolog. Mindegyik szabványnak (Shimano, Ritchey, Crank Brothers) megvannak a maga előnyei és hátrányai egyaránt. Ajánlani mindenképpen a Shimano féle SPD-t tudjuk, mivel pótalkatrész és kiegészítő téren Magyarországon messze megelőzi a többit.
Országúti
Nagy taposó felület és fixebb rögzítés, mint a MTB esetében. Országúti kerékpáron csak egy cél van. A lehető legjobb erőátadás a lehető legkisebb veszteség mellett. Ezért az országúti stoplija sokkal nagyobb felületen kapcsolódik a pedálhoz, így fixebb a rögzülés . A Shimano az SPD tovább gondolásával az SPD-SL országútis szabványt kifejezetten a vilgáklasszis versenyzők igényei szerint fejlesztette ki. Ami őket a dobogóra repíti, az nekünk is jó szolgálatot tehet a mindennapokban. Az SPD-SL pedálokat kétféle stoplival tudod használni. A piros színű teljesen fixen csatlakozik a sárga pedig 6 fokos mozgást enged meg. Ha neked még új a dolog, mindenképpen a sárga színűt ajánljuk, a tapasztaltabbak pedig meg pedig már el tudják dönteni, hogy nekik melyik a kényelmes illetve tökéletes használat.
A másik széles körben használt szabvány a LOOK-é. Itt sem tennénk szívesen relációt a két technológia közé. Viszont, ha most vagy vásárlás előtt, akkor szintén a Shimano-t ajánlanánk a már említett jobb hozzáférhetőség okán.
Vegyes patent pedálok
A vegyes szó itt arra utal, hogy a pedál egyik oldala patentes megoldású a másik pedig hagyományos taposó kialakítású. Ez rendkívül praktikus megoldás olyan bringásoknak, akik nem pusztán egy speciális célra használják a kerékpárjukat, hanem a mindennapi közlekedési eszközük is ez. Kedvenc edzőcipőddel vagy bármilyen más lábbelivel is kényelmesen használhatod, úgy mint a hagyományos pedálokat. Ha pedig sportolni támad kedved, akkor csak belebújsz a bringás cipőbe és máris száguldhatsz, élvezve minden előnyét a patentpedáloknak.
Mit nyerhetünk vele? Avagy előnyök és hátrányok.
Patentpedál használatával a kerékpározás bármilyen formáját új dimenzióba emelhetjük. Tekerés közben nem csak a megszokott lefelé nyomással tudunk erőt kifejteni és haladásra bírni a bringát, hanem a másik lábunk felfelé húzásával is. Több izmot megmozgatva könnyedebben tekerhetünk vagy éppen egy emelkedőn felfelé sokkal erőteljesebben, lendületesebben. Úgy is mondhatjuk, hogy ugyanannyi erő befektetésével gyorsabb lehetsz illetve messzebbre juthatsz.
- Országúti bringák esetében a kihegyezett teljesítményorientáltság miatt egyértelműen mindig jól jön emelkedőn egy kicsivel több erő vagy adott estben egy kis energiaspórolás sík úton.
- Mountainbike használatnál a már említett plusz erő nagyszerű segítség a hosszú, kemény kaptatókon, illetve nyerünk még valamit, ami esetenként a hegyen még fontosabb. Patent pedállal eddig elérhetetlennek tűnt kezesség és irányíthatóság jellemzi a kerékpárt. Rendkívül technikásan tudunk száguldani a lejtőkön lefelé, gyorsabban vehetjük be a kanyarokat.
- Túrázás alkalmával az előnyök egyenesen következnek az előbb leírtakból. Kisebb erőbefektetéssel juthatunk el A-ból B pontba, így egy akár több száz kilométeres, több napos túrán energiánkat nem csak a kerékpározásra tudjuk fordítani, hanem sok más egyéb kiegészítő programra is.
A patentpedálos megoldások hátránya, hogy használatuk minden esetben speciális kerékpáros cipő meglétét követeli. A vegyes pedálokon kívül (melyek egyik oldala sima taposó felület) minden más gyakorlatilag használhatatlan sima cipővel vagy nagyon kényelmetlen. A másik hátrány pedig az áruk. A meglehetősen árérzékeny világunkban ezt a fajta többletköltséget sokan nem tudják vagy egyszerűen nem akarják kifizetni. Természetesen ez csak addig van így, míg az ember egyszer ki nem próbálja. Utána már bizonyossá válik, hogy talán az egyik legolcsóbb módja annak, hogy jobb teljesítményt tudjunk kihozni kerékpárunkból és magunkból.
Technológiák:
Anyaguk:
Alapvetően háromféle megoldással találkozhatunk.
Műanyag. A beugró kategória képviselői. Egyszerűek, alacsony árúak és pár esetben elégségesek is a mindennapi használatra és persze a gyerekbringákon tökéletesen működnek.
Fém. Alumínium, acél és ezek kombinációi. Az alap fém pedálok általában az alumínium test, acél keret párosítást használják. Így relatív alacsonyan marad súlyuk úgy, hogy az érintkezési felületen az idő múlásával is csak mérsékelt kopás tapasztalható. Cserébe a cipődet egészen biztosan jobban igénybe fogja venni.
Speciális polymerek, kompozitok. Ha valamilyen magasabb árú, de műanyag pedállal találkozol, akkor élj a gyanúval, hogy valami ilyesmiről lesz szó. Általánosságban elmondható róluk, hogy alacsony súly mellett tudnak hasonló teljesítményt tudnak nyújtani, mint a fémből készültek.
Csapágyazások
Sikló csapágyas
A belépő szint sajátja ez a technológia. Itt nincs kifejezett csapágy, a tengely az arra kialakított perselyben csúszik mérséklet mennyiségű kenőanyag társaságában. Gondolhatod, hogy teljesítményben és tartósságban és strapabíróságban messze elmaradnak a más technológiákhoz képest. De mérsékelt áruk kárpótolhat az előbbiekért.
Golyós-kónuszos
Itt egyből két technológiával találkozhatunk. A minőségi verseny második lépcsője az egyszerű golyós kónuszos rendszer. Tartósságban sokkal jobb, mint a sikló, de tömítetlensége miatt könnyen koszolódik, és a legtöbb esetben javíthatatlan vagy a pótalkatrészek hiánya vagy a pedál kialakítása miatti hozzáférhetetlenség miatt.
Viszont ebből a fajtából léteznek tömített csapágyas verziók is. Ez már szinte tökéletes megoldás. A csapágyakba nem tud bejutni a víz és kosz, így sokkal tartósabbak. A kategóriát nézve itt már rendre lehetséges a javítás is, így hosszú évekig tud szolgálni egy kevés karbantartással. Ár/érték arányban ezek a legjobbak. Ha ajánlani kell valamit, akkor általában ezeket ajánljuk, a kerékpárosok többségének tökéletes. A tömített csapágyas pedálok specialistája a Shimano. A beugró szintjüktől a választék legtetejéig ilyet kínálnak csak. Ha biztosra akarsz menni a pótalkatrész, szerelhetőség és megbízhatóság tekintetében, akkor válassz Shimano pedált.
Ipari csapágyas
Az egysoros mélyhornyú golyóscsapágyakat becézgetjük ezen a néven a kerékpáros iparban. Alkalmazzuk még őket kormány, hajtómű, agy és pedál csapágyként is. A hosszan tartó, megbízható működés garantált. Nagyobb az esély a pedálfelület elkopására, mint arra, hogy a csapágyat cserélni kelljen. A prémium pedálok szinte kivétel nélkül (pl.: Shimano) ezekkel vannak szerelve. Egyetlen hátrányuk a javíthatatlanság. A finomállítás hiánya miatt, ha a csapággyal probléma van, akkor cserélni kell. Illetve nem hátrány inkább csak egy tény, hogy árszínvonalban a legmagasabban helyezkednek el.
Mi alapján válaszd ki a megfelelőt?
Mindennapi közlekedés és kis túrázás
A mindennapokban valószínűleg egy sima taposó pedállal fogsz a legjobban járni. Vagy ha kipróbálnál valami újat, akkor valamelyik műanyag platformnak adj egy lehetőséget.
Közlekedés és rendszeres sport, túrázás
Ha számít már a teljesítmény is, de mégis a legtöbbet csak közlekedni használod a kerékpárt, akkor próbálj ki egy vegyes patentpedált egy szuper kerékpáros túracipővel. Sokat dobhat a sportos és túrázós kilométereken.
Sport és kevés közlekedés
Ha inkább sportolni és túrázni használod a kerékpárt, de néha a mindennapokban is hajtod, akkor egyértelműen már egy patent pedál lesz számodra a megfelelő választás. Hogy használhasd normál cipővel is, vásárolj hozzá egy kiegészítő betétet, ami valamelyest normál pedál varázsol belőle. Ez könnyen felhelyezhet, leszerelhető akár indulás előtt is.
Sport
Patent pedál, patent pedál, patent pedál...
Árkategória
Árkategóriában melyiket? Amire még szívesen kiadod a pénzed. Persze már azzal a szellemiséggel, hogy ez egy fontos alkatrész. Szerencsére nem lőhetsz nagyon mellé, a magasabb árú jobb is lesz.