Mit tud ma egy túrakerékpár?

A kerékpározás hajnalán alapvetően kétféle kerékpártípussal találkozhattunk. A hagyományosan helyi közlekedésre szánt kerékpárokkal, melyeknél egyenes derékkal, kényelmesen tudtuk letudni a napi távokat a településeken vagy kijárni a nem messze lévő földekre dolgozni.

A másik irány pedig a sport kerékpárok voltak, a mai országúti bringák ősei.

A felhasználói igény azt eredményezte, hogy a sportbringákat kezdték el felszerelni sárvédővel, csomagtartóval és egyéb extrákkal, hogy alkalmasabbá tegyék a hosszútávú kerékpározásra is, csomagok szállításával együtt. Talán még emlékszel rájuk, a köznyelvben ezeket hívtuk "félverseny" bringának.

A túrázás népszerűsödésével a gyártók felismerték a lehetőséget, hogy kifejezetten erre a felhasználásra is gyárthatnak kerékpárt, így megszületett a trekking. Érdekes, de még ezt a klasszikusnak gondolt kategóriát is a felhasználói igények hívták életre.

A hosszú évtizedekig a kategória nem igazán kapott akkor figyelmet se a gyártók se a felhasználók részéről, leszámítva az erre specializálódott márkákat. Hiszen valahogy beépült (a magyar tudatba mindenképpen) a nagypapa bringa érzés, ami ezekhez tartozott.

Műszaki tartalom tekintetében megkapta mindig az aktuális mountainbike alkatrészkínálat fokozatszámban megfelelő darabját, minden egyébből (kormány, nyereg, markolat) egy kicsit kényelmesebbet és igazából készen is volt.

A körülbelül 30 éves trekking unalom után azonban az elmúlt 10 évben egyre nagyobb figyelmet szentelnek a kerékpár- és alkatrészgyártók ennek a fajtának is.

Váz

A vázak is sokáig hasonló geometriával kerültek le a futószalagról. De az utóbbi időkben jól kezdtek el belenyúlkálni a tervezők. Pedig, ha belegondolsz az ilyen alapvetően egyszerűnek tűnő bringánál az egyik legnehezebb megalkotni a jó geometriát. Amellett kell kényelmesnek lennie, hogy a hajtáshatékonysága sem csorbul sokat, hiszen nagyon távokra indulsz vele. Mindemellett ebben a kategóriában legkevésbé hajlandók a felhasználók a bringa személyre szabására. Így igazából nem árt, ha mindenkinek jó a kerékpár gyári állapotában.

Valljuk be, annak ellenére, hogy minden gyártónak megtalálható a trekking a kínálatában, az imént említett dolgokat kevesen tudják hibátlanul megugrani.

A visszafogott klasszikus színek is elkezdtek kicsit játékosabbá válni, így a fiatalok is sokkal gyakrabban választják ezt a kategóriát, ha amúgy a felhasználási területüknek ez a megfelelő.

Villa

A merev villákat már régen leváltották a teleszkópok, bár ebben a szegmensben csupán komfortnövelő céllal. A maximalistáknak Suntour és Rock Shox oldalról is megjelentek a kínálatban a levegős és állítható visszaút csillapítással rendelkező modellek. A személyre szabhatósági és kényelmi szempontból is tökéletes.

A bújtatott bowdenezés már csak hab a tortán és az országútit leszámítva ennek a kategóriának áll a legjobban.

 

Mechanikus részek

A Shimano külön trekking szériát kínál a középkategóriától felfelé. Technológiákban megkapják a mtb-ból lecsorgó dolgokat, de azokat teljesen újratervezett alkatrészekbe építik. Így lesz a trekking bringa talán még strapabíróbb, mint valaha. Ami egy zúzós mtb-on jól működik, az naná, hogy szinte elpusztíthatatlan egy trekking esetében.

Nagyjából megkaphatunk mindent, amit ma egy modern kerékpártól elvárhatunk. Integrált tengelyes hajtóműveket a lehető legjobb hajtáshatékonyság miatt. Hidraulikus tárcsafékeket a jól adagolható és mindig rendelkezésre álló nagy fékerő okán.

A meghajtórendszer ugyan maradt a mára kicsit réginek tűnő hátul 10 fokozatú megoldás, de ha őszinték akarunk lenni, akkor az ezzel elérhető 30 elméleti fokozattal ritkán jöhet szembe olyan akadály egy túra folyamán, amit nem tudsz leküzdeni.

Kiegészítők

Itt is hatalmas fejlődés mutatkozik az utóbbi időben. Alapvetően a sport bringákat is fel lehet öltöztetni mindenféle kiegészítővel, sárvédővel, csomagtartóval, kitámasztóval, világítással és hasonlókkal. De a gyári megoldások általánosságban sokkal jobban illeszkednek a kerékpárra és hibátlan egységet alkotnak, a letisztult látványról már nem is beszélve. Sőt, még így sem kell lemondani a prémium kiegészítőkről. A KTM-ek esetében, de így van ez még pár nagyobb márkánál is, az SKS és a KlickFix külön gyártja a típusspecifikus termékeket.

Különlegességek, amelyek könnyebbé teszik az életed

Világítás

A hagyományos dörzs dinamókat már leváltották az első agyba épített dinamók. Minden szempontból jobb megoldás a réginél. Kisebb ellenállással nagyobb teljesítményt tudnak leadni, ami bőségesen elegendő az első és a hátsó lámpának, de még egy kicsit többre is.

Az első lámpa technológia is sokat fejlődött. Modelltől függően megtalálhatók olyan funkciók, mint az állófény, automata szürkület és mozgás érzékelő, USB töltő. A foncsorozás és a fényerő is sokat javult. Vége a haloványan pislákoló dinamós lámpák korszakának. Már nincs szükség kiegészítő elemes lámpára, ha "nappali" világosságra vágysz.

Az agydinamós világítást az első lámpán lévő kapcsolóval kapcsolhatod ki-be. Ez vezérli az agydinamót is.

Csomagtartók

Egyre több modellen találkozhatunk gyorsrögzítős rendszerekkel. Ha még nem használtál ilyet, akkor ezt képzeld el úgy, hogy a táskákat és a kosarakat gyakorlatilag egy pillanat alatt tudod rögzíteni sokkal stabilabban, mint tépőzárral.

Ez a lehetőség végtelenül praktikus és kényelmes. Nem kell állandóan szöszmötölni a tépőzárakkal, amikor csak beugranál a boltba vagy a cukrászdába.

Nem mellesleg az ilyen csomagtartók és táskák mindig a felső kategóriát képviselik. Olyan széles kínálattal, mint amit a hagyományos tépőzárasoknál már megszokhattál.

Markolatok

Markolatok terén már jó néhány éve eljött a nagy revolúció az ergonomikus markolatokkal. Nagyjából úgy kell elképzelni a működésüket, hogy a szárnyas forma alátámasztja a csuklót, mondhatni normál helyzetbe "kényszeríti", ezzel tehermentesíti a csukló idegeit és érhálózatát. A zsibbadás és fájdalom csak sokkal később vagy egyáltalán nem jelentkezik.

Ha véletlenül nem ilyen markolattal szerelt a bringád, akkor érdemes körülnézned, pláne ha rendszeresen sokat tekersz.

Nyereg-nyeregcső

Nem lehetne teljes a kép és a komfort a megfelelő nyereg nélkül. A középkategóriától felfelé általában valamilyen zselés vagy memóriahabos technológiával felvértezett nyereggel szerelik a bringákat, azt is rendre valamilyen nyereggyártó specialistától. Ez garantálja a maximális kényelmet az első métertől az utolsóig.

Egyre népszerűbb trend, hogy már a nyeregcsövekbe is építenek valamilyen teleszkóp szerkezetet. Ez rövidebb távokon még kényelmesebbé teszik a kerékpározást. Súlyhoz állítható a rugó feszessége, így elég pontosan testre szabható.

Kinek ajánljuk?

Igazából mindenkinek. Ha nincsen semmilyen különösebb igényed, csak egyszerűen kerékpároznál, akkor nem is lehetne jobb kategóriát választani. A hajtáshatékonyság és kényelem tökéletes elegyét adják. Könnyedén járhatsz vele munkába, gyereküléssel vagy utánfutóval a gyerekekért az óvodába, kirándulhatsz a hétvégén és sorolhatnánk még.

A teljes felszereltség miatt azon sem kell aggódni, hogy milyen sárvédőt, világítást, kitámasztót rendelj a bringádhoz, azok kompatibilisek lesznek-e és kielégítően fognak-e együttműködni a kétkerekűddel.

Sőt, a trekking bringákat úgy tervezik, hogy a fentebb említett gyerekülésekkel és utánfutókkal tökéletesen együttműködjenek. Szinte lehetetlen velük mellé lőni.

 

Kinek nem ajánljuk?

Ha bármilyen speciálisabb igényed van a kerékpározást illetően. Ha jobban érdekel a sport és a sebesség, akkor válassz cross, fitness vagy országúti bringát. Ha az erdőket járnád be vagy a tájkerékpározás felé húzol, akkor a mountainbike vagy a gravel lesz a megfelelő választás. De, ha úgy gondolod, hogy eszed ágában sincs elhagyni kerékpárral a települést, ahol laksz, akkor egyértelműen a városi bicajok között kell keresgélned.