
Hogyan lehet kiemelkedni a többszáz kerékpár gyártó közül? Nehéz feladat ez minden régi és új gyártónak. A régieknek megőrizni a kemény munkával épített hírnevet, az újaknak pedig eladni akár csak 100 bringát a névtelenség árnyékában.
Meglátásunk szerint három részre oszthatók a kerékpáripar szereplői. Azokra, akik valóban előre viszik a kerékpározást az újításokkal, fejlesztésekkel. Ezek jobbára amerikai gyártók, mint a Trek, Specialized és a Scott. Azokra, akik hosszú évtizedek alatt felépített hírnevüket használva és hűnek maradva hozzá gyártják a kerékpárjaikat. Itt érdekes módon inkább európai gyártókról beszélhetünk, mint a Bianchi, KTM és persze a világ legrégebbi még mindig működő gyártója a Csepel. Bár a Csepel nem a már említett márkák ligájában focizik, de mindenképpen említésre méltó és szívünknek oly kedves, de ez egy másik történet…
We are innovators!
A Scott ezt írja önmagáról, ezzel pozícionálva magát a gyártók között. Talán nem kell lefordítani. A márka történetében nézzünk meg pár dolgot, amit nekik köszönhetünk, de előbb említsünk meg valakit, akire nehéz lenne bármilyen egyszerű címet ráakasztani. Mérnök, tervező, innovátor, látnok? Az úriember Charley French és ötletei tették lehetővé azt, hogy a Scott ma az legyen, ami.
Történelem
A márka megszületése egészen 1958-ra nyúlik vissza a téli sportok világába, ahol szintén a sportot megváltoztató termékekkel rendelkeznek, de erről részletesebben nem szeretnénk beszélni, ez legyen a télisport szakértő webáruházak dolga.

1986 – Az első mountainbike bemutatása
Ugyan nem az elsők voltak, de kétségkívül ott voltak az elején, amikor a ducigumis terepbringa az emberek szívébe lopta magát.
1989 –A Scott bemutatta az aero kormányt,
amivel a Greg Lemond megnyerte a Tour de France-t. Ez a manapság már teljesen általánosnak tűnő alkatrész fenekestől forgatta fel, majd reformálta meg a sportot. Az országúti kerékpározás örökre megváltozott.

1991 – Az első teleszkóp
A Scott beszállt a teleszkóp gyártásba az Unishock-al. Ezzel egy csapásra felzárkózott az élmazőnyhöz. 1 évvel később, már összteleszkópos kerékpárok gurultak le a gyártósorokról.

1995 – Az első karbon váz
Bemutatták az első karbon MTB vázukat Endorphin néven, mely egyből a világkupa és olimpiai dobogó legfelső fokára repítette őket.
1998 – G-Zero
A legkönnyebb összteleszkópos MTB váz a piacon. A váz mögött rejlő technológia új mérföldkő lett a kerékpár iparban.
2001 – Team Issue
A világ legkönnyebb kerékpár váza a Team Issue 1kg alatti súllyal.

2003 – Állítható teleszkóp karakterisztika
2003-hoz és a Scott-hoz kötődik a mountainbike egy mára teljesen megszokott funkciója. Megjelent a Genius modell, ami változtatható karakterisztikájú teleszkópokkal érkezett. Normál a teljes rugóutat kihasználó mód, a teljesen kikapcsolt lock-out mód és a kettő között lévő traction mód. A magazinoknak hála a Genius lett a legkívánatosabb kerékpár a piacon, Thomas Frischknecht-nek köszönhetően pedig egy újabb világbajnoki címet zsebelhettek be.
2003 – Újabb rekord
A CR1-es országúti váz már csak 895g-os súllyal rendelkezik. Nagyjából ebben az időszakban járt csúcsra a kerékpárfejlesztési verseny a gyártók között. Szinte az összes mai technológiát és gyártói standardot ennek az időszaknak köszönhetünk. Így elég nagy fegyvertény, hogy ebben az idősávban sikerült ilyen sikert aratni.

2010 – Megjelenik a TwinLoc kar.
Mindkét kéz a kormányon maradhatott úgy, hogy közben szabadon állítható volt a rugóstag karakterisztikája.

2010 – E-bike
Scott a versenytechnológián kívül a mindennapi kerékpározásban sem volt lemaradva. Az elsők között kínálja a Venture modellel a modernkori E-Bikeot Bosch rendszerrel. Egy évvel később már komplett elektromos kerékpár paletta.
2011 – Scale
Újabb rekord. Már a MTB érában is 1kg alatt a Scale egészen elképesztő 899g-os súlyával.
A rekordoknak és elsőségeknek ezek csak a töredékei, próbáltunk az igazi, iparágat standardizáló dolgokra koncentrálni. Talán már ebből is látható, hogy nem egy mindennapi cégről, márkáról beszélünk. A fejlődés és fejlesztések azóta sem álltak le, sőt olyan elképesztő designok érkeznek, mint a teljesen rejtett hátsó rugóstag…
Miért Scott?
Ha versenyzői babérokra törsz vagy csakis a világ egyik legjobbikával éred be, akkor szinte nem is kérdéses, hogy miért kell a Scott-ot választani. Iparág vezető technológiákkal a legkorszerűbb anyagokból gyártják a kerékpárokat. Számtalan világ-, európa- és olimpiaibajnoki cím kövezi a sportmúltjukat és jelenüket és minden bizonnyal fogja a jövőt is.
Többek között ez tartja őket a kerékpáros ipar élmezőnyében, sőt bátran kijelenthetjük, hogy a képzeletbeli dobogó egyik fokán ők helyezkednek el.
Ha MTB-on töröd a fejed, akkor is nagyon jól járhatsz. Ha szerényebb felszereltséggel választasz is montit, mint a versenyzők, azt biztosan tudhatod, hogy a vázgeometria egy évtizedek alatt fejlesztett, próbált és finomított darab. Sőt kis túlzással könnyen lehet, hogy pár évvel ezelőtt az volt a csúcs forma, amin a legnagyobb nevek pedálozták össze bajnoki címüket.
De hobbi kerékpárosként milyen előnyöd származik ebből?
Nehéz megmondani, pláne, ha a földön akarunk járni. Hiszen miből is származik a kerékpárgyártók legnagyobb bevétele? Természetesen az olyan kerékpárokból, amit vásárolnak. Tehát a cross, trekking és városi kategóriákból.
Ezekben a kategóriákban viszont nehéz már maradandót alkotni. A legjobb trekking meghajtórendszer a Shimano Deore XT T8000 is már elmúlt 5 éves úgy, hogy a MTB szegmens ez alatt az 5 év alatt többet fejlődött, mint az azelőtti 15 évben összesen.
Mit mond ez neked? Itt már mindent kitaláltak, amit lehet? Nincs is értelme tovább fejleszteni? Készen vagyunk?
Talán igen. Talán nem. Mi úgy gondoljuk, hogy van még min finomítani. Hiszen a trekking bringáknak van egy óriási hátrányuk. A sokkal lassabb utazósebesség a sport kategóriákhoz képest. Hogyan lesz egy bringa gyors és kényelmes is egyben? A lecke fel van adva.
Hiszen fényévnyi különbségek vannak érzésben trekking és trekking bringa között is, még akkor is, ha mindkettő nyugati gyártó prémium terméke.
A Scott-nál egyben biztos lehetsz, hogy a különbségeket összehasonlító láthatatlan mérleg nyelve a Te oldaladra fog billenni, mert a Scott nem csak a sportbringások márkája.
Kínálat?
Azért a kérdőjel, mert talán nincs is jó magyar szó arra, amit a Scott ad a vásárlóknak.
Egy új márka bevezetése mindig nagy fejtörést jelent a vezetőségnek és az újdonsült termék-, márkafelelősnek egyaránt. Pláne, ha olyan nagy nevet akarunk bevezetni, mint a Scott.
Hogyan mutassuk meg a világ egyik és tényleg egyik legjobb márkáját a vásárlóinknak? Milyen modellek kerüljenek az állandó kínálatba és hogyan lehet megmutatni a márka igazi erejét úgy, hogy a márka legtetejét gazdaságilag lehetetlen megmutatni, hiszen vajon hány darab 5-6 milliós mechanikus kerékpár fogy évente Magyarországon? Nem sok. Hiszen, akinek ez kell, az jó eséllyel sport szponzorációban jut hozzá. Helyette inkább 15-20 másik modellt kell mutatnunk, ami neked is jó, mert van választék és nekünk is jó, mert el tudjuk adni.
Hogy igazi döbbenetet okozzunk a számokkal, elkezdtük összeszámolni, hogy konkrétan hány darab modellt takar a kínálat. Nem is tűnt soknak az a körülbelül 70-es szám. Aztán beugrott, hogy „Ja, ezek csak a vázak…” ezekhez még tartozik pár felszereltségi szint is. Például a Scott Aspect sport MTB esetében 31 féle változat. Nos itt fel is adtuk, hiszen igazából mindegy is, a lényeg, hogy ha Te kitaláltad, hogy mit szeretnél, akkor az biztosan benne van a katalógusban is, csak meg kell találni.
Mi pedig megpróbáltuk megtalálni azokat a modelleket, melyek kategóriában, felszereltségben, színben és árban is megfelelhetnek a magyar elvárásoknak.
Talán észrevetted a mondandónkat átszövő apró rajongást a márka iránt. Ez nem véletlen. A Scott kerékpár hajtásánál csak annak eladása a hálásabb feladat. Hiszen, ha valaki a legjobbat keresi, akkor megkaphatja. Nem egy bolt szintjén, hanem a világ szintjén.
És ez természetesen nem csak duma. A már rongyosra forgatott 2023-as katalógus és az elkapott fél mondatok arra engednek következtetni, hogy a kollégák gépparkjában komoly változások lesznek. Többünk megSCOTTosodik.
A MTB térhódításával szinte borítékolható volt a női modellek megjelenése is. A vázakat a túrakerékpárokhoz hasonlóan mélyen ejtett felső csővel képzelték el a mérnökök. Ez a mindennapi használhatóságon túl nem sok jóval szolgált. A geometria inkább hasonlított egy kényelmes túra bringáéra, mint egy igazi sport bicajéra, így két évtizednyi „szenvedés” után lépni kellett.
Az elgondolás az volt, hogy a hölgyek is szeretnének a hegyen sportolni úgy, hogy megkapnak mindent, ami a férfi modellekre is jellemző a „béna” ejtett felső csöves, rossz geometriás vázak, alap szintű meghajtó rendszereket helyett.
A modern női MTB alapjait a Contessa hozta el. A felső cső itt is valamivel alacsonyabb, mint a férfi modellek esetében, azokhoz képest rövidebb felső csővel rendelkeznek, pusztán annyira módosulnak a geometria paraméterei, hogy az a hölgyek anatómiáját figyelembe vegye. Alkatrészek terén puhább teleszkópokkal (amennyiben rugós) szereltek és váltórendszerben is egészen a top kategóriáig lehet szemezgetni.
Ha sportolni szeretnél, akkor nem is lehet kérdés, valamelyik Contessa lesz a legjobb választás, legyen az MTB, Gravel vagy országúti.
A Scott-ot azért szeretjük és azért van a kerékpármárkák versenyének képzeletbeli dobogóján, mert nem a jelen kerékpárjait gyártják, hanem a jövő kétkerekűit. A márka történelmét olyan legendás típusok szegélyezik, mint a Scale, Spark és Genius melyek kategóriájuk legkívánatosabb kerékpárjai. Ezek csúcsfelszereltségeit láthatod a MTB szakágak világbajnoki dobogóin. A szerényebb felszereltségek esetében műszaki tartalomban ugyan nem, de geometriában a világ legjobbjait kapod. Egy kerékpárt, ami kész a későbbi fejlesztésre.
Ebben a kategóriában a praktikum és kényelem viszi a prímet. Itt lehet többet vagy kevesebbet alkotni. A Scott túrakerékpárjai természetesen a prémium trendeket követve az egyedi és komplett megoldásokat követik a konkrét típushoz gyártott sárvédőkkel, csomagtartókkal, kitámasztókkal, kormány-kormányszár kombinációkkal. A totális komfortra való törekvés nem áll meg csupán a váz tervezésénél. Az összes alkatrész együtt alkot egy egészet, amitől hibátlan lesz az élmény.
„Végre” egy kategória, ahol nem kell és talán nem is lehet szuperlatívuszokban beszélni. A cross kerékpárnál az a lényeg, hogy kapj egy MTB-ot, ami a trekking kerékpárok praktikumával és pozitív tulajdonságaival rendelkezik, tehát legyen sokoldalú. Olyan, amivel ugyanolyan jól érzed magad a vidék földútjain, mint a vadiúj aszfaltos kerékpárutakon. Annak ellenére, hogy sok varázslat nincs ebben a kategóriában azt elmondhatjuk, hogy mindig az univerzálisat a legnehezebb legyártani, hogy az „Ami mindenre jó, az nem jó semmire.” mondásból csak ennyi legyen: „Ami jó az jó.”
Az Addict RC és a Plasma modellek folyamatos résztvevői a nagy kerékpáros körversenyeknek és világkupa futamoknak, ezek a legjobb modellek a teljesítményt hajhászóknak. Ahol minden perc és pedálfordulat számít, ott nincs helye a kompromisszumoknak, így ezek a modellek mindenekelőtt a teljesítményt tartják a fókuszban.
A „sima” Addict modellek pedig a mindennapi kerékpárosnak készülnek. Geometriája kicsit komfortosabb az RC modellénél. A hosszú távú, tempós tekerésekre lesz tökéletes választás, úgy is mondhatjuk, hogy a hobbi országúti bringásoknak készül. A Speedster modellek pedig a gyorsan túrázni vágyók kedvencei lesznek. Ha nem a stopperórával és önmagaddal való versenyzés áll a középpontban, hanem hogy jól érezd magad és egy igazán gyors kerékpárra vágysz, akkor a Speedsterek között érdemes keresgélni.
Őrület ez az egész. Őrület, hogy egyáltalán létezik ez a kategória és az is őrület, hogy mekkora szeletet harap ki az hagyományosan országútis és MTB-os közösségből. Az óriási különbség miatt nem igazán volt átjárás a kettő között. Vagyis aki már elkötelezte magát az egyik kategória mellett, az ritkán, de leginkább soha nem vágyott és váltott a másikra. De mióta a gravel nem csak pár őrült egyedi bringája, hanem "polcról kapható" termék, egyre több régi országútis is montis ismerősünk téved be hozzánk a kérdéssel. Van valamilyen gravel bringátok? Az egyedi megjelenés és a sokoldalú felhasználás már önmagában is hívogató. A kerékpározás bármelyik szeletéből is csöppensz egy gravel binga nyergébe, úgy kaphatod meg a másik kategória nyújtotta érzést és előnyöket, hogy közben minden olyan ismerős. Az egész magával ragadja a legtöbb sport bringást.
Sőt a Scott esetében 15 különböző modell közül válaszhatsz a 24"-os kerekű gyerek bringától, az urbánus szaladgálós bringán át, a 12 fokozatú elektromosan vezérelt váltósig.
Mint már megszokhattuk a nyugati márkák esetében az elektromos kerékpár kollekció szinte akkora, mint a mechanikus bringafelhozatal. Nincs ez máshogy a Scott háza táján sem. Minden felhasználásra van elektromos kerékpár, nem is egy. A modern elektromos kerékpárok egyik úttörőjének palettájáról válogatni mindig jó ötlet. Az apró finomságok és megoldások, amik jellemzik a Scott elektromos bringáit emelik ki valamennyire a tömegből.
Utolsó gondolatok
Az őszinteséget mindig fontos cégkultúrális elemnek tartottuk. A műszaki világ alapvetése a pro és kontra. Aminek előnye van, annak van hátránya is. A "normál" marketing arról szólna, hogy egy márkának, terméknek emeljük ki minden előnyét amellett, hogy annak hátrányairól ne vagy csak érintőlegesen beszéljünk. De mi nem ezt tesszük, így szeretnénk kitérni a Scott egyetlen hátrányára, a magas árára.
A prémium termékek piaca és azok értékesítése mindig nehéz ügy. A kerékpáros világban viszonylag rendezett és jól átlátható a helyzet. Ami magasabb árú az minden valószínűség szerint jobb, érezhetően többet ad. A műszaki tartalom jó részét külső beszállítókkal oldják meg a gyártók, mely beszállítókat használja konkrétan az egész világ. Tehát az alapvetően szerényebbnek érzett magyar kerékpárban is (persze típusfüggően) pont ugyanaz a Suntour teleszkóp van, mint bármelyik prémium gyártó kerékpárjában. A látszólagosan hasonló vagy megegyező műszaki tartalommal rendelkező bringa mégis 20-30-40%-al magasabb áron kapható valamelyik nyugati gyártónál.
Mi ennek az oka? A fejlesztésbe, tesztelésbe fektetett idő és pénz, az évtizedes know-how, amivel egy-egy specifikáció, váz-alkatrész-kiegészítő kombináció összeáll és emellett a tökéletességre való törekvés.
Ez rendben is van, de akkor miért válassz egy olyan márkát, ami árban még a prémium gyártók közül is kiemelkedik? A válasz legalább olyan egyszerű, mint amennyire bonyolult.
Egyszerű, mert ha a világ egyik legjobb márkájára vágysz, akkor nem is kérdés, a Scott lesz a Te gyártód. Mert a már említett tökéletesség a márka alapvetése. Egy olyan iparágban, mint a miénk csak elvétve alakul ki márkahűség, hiszen ugyanazon teleszkópokat, meghajtást, kerekeket megkaphatod más gyártók kínálatában lévő típusokon is.
Ahhoz, hogy ez a hűség mégis kialakuljon egy helyen lehet és kell pluszt belecsempészni az egyenletbe, mégpedig a rendszerben gondolkodás és a már említett tökéletesség révén. Ez az, amit a legjobbak a legjobban csinálnak azért, hogy a legjobbak maradhassanak és Te a legjobbat kaphasd.
Illetve mindenképpen beszélnünk kell a vásárlás utáni ügyfélkezelésről, amiben szintén nagyon erősek az olyan prémium gyártók, mint a Scott. Jó érzés, amikor az embert nem hagyják magára, miután leszurkolta pár havi keresetét. Ugyan nem törvényszerűség, de az a gyakorlati tapasztalatunk, hogy a garanciális ügyintézés félelmetesen gördülékeny. Még olyan esetekben is, amikor nem feltétlen gyártási hibáról van szó. Ügyfélboldogság mindenek előtt.
Erre talán megéri egy kicsivel többet költeni, hiszen tudod, 10-15 évet és sokezer kilométert fogtok együtt eltölteni a kerékpároddal.