Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Amennyiben Ön folytatja a böngészést, azt úgy tekintjük, hogy nincs kifogása a tőlünk érkező cookie-k fogadása ellen. A cookie beállításait később is személyre is szabhatja, a beállítások módosítása linkre kattintva. Bővebben adatvédelmi tájékoztatónkból tájékozódhat.
Termékek Menü
Gyors házhozszállításCsomagját akár másnap átveheti

A téli kerékpározás örömei, avagy hogyan készüljünk a hidegre?

 

Minden évben, ahogy eljönnek a hidegek, sokan leparkolják oly szeretett járművüket, és valami más alternatívát keresnek a napi dolgok elvégzésére vagy a kirándulásra. Te is? Akkor most jól figyelj és szánj rá pár percet erre a cikkre.

Ebben a cikkben arra a tényre szeretnék rámutatni, hogy a hideg idő, és a veszélyesebb utak ellenére sem kell mindenáron lemondani a közlekedés eme könnyed és egyszerű fajtájáról. A kérdést két oldalról közelítjük meg.

Milyen felkészülésre van nekünk szükséged, és milyen felkészítést igényel kerékpárod?


Hogyan készülj fel a hidegre?

 

Téged is éppen a hideg ténye riaszt? Amúgy is fázol a hidegben, hát még ha 15-20 km/óra gyorsan „száguldozol“...

A jelszó: réteges öltözködés. Inkább több vékonyabb réteget vegyél magadra, mivel a rétegek között megrekedt levegő remek hőszigetelő.

Továbbá léteznek olyan hőmegtartó, kifejezetten kerékpárosoknak kifejlesztett technikai ruhák, melyekkel nem kell télapónak vagy télanyónak öltözni ahhoz, hogy ne fagyj a bringára.

 

 

Az első és legfontosabb egy megfelelő minőségű és melegségű téli kesztyű kiválasztása. A BBB cég termékei között bizonyosan találsz olyan modellt, ami megfelel elvárásaidnak, de vess pár pillantást a Kellys kesztyűkre is.

A paletta tartalmaz vastag városi és túrabringázáshoz való kesztyűket és sportkerékpározáshoz fejlesztett vékonyabb megoldásokat.

A második védvonal a hideg ellen valamilyen speciális aláöltözetkar, lábmelegítő vagy akár egy komplett téli kerékpáros nadrág és dzseki. Itt is többféle darab közül választhatunk, igényeinknek megfelelően.

Válassz még egy vékony téli sapkát, amit felvehetsz akár a bukósisak alá is. Kiegészítésként még jó szolgálatot tehet egy balaklava (maszk), mely védi tüdődet a hideg levegőtől. Mindkettőből kiváló BBB termékek állnak rendelkezésedre.

 


A téli közlekedés

Ha már kellően felöltöztünk, akkor beszéljünk kicsit arról, hogy a közlekedésben mire kell odafigyelni télen. Az első és legfontosabb, hogy fokozott figyelemmel legyünk az autósok felé, hiszen nekik is problémásabb télen. Megnő a fékútjuk, laposabb szögben süt a nap, ezért jobban vakít, és sorolhatnánk még...

 

A kerékpárod kezelése szintén nagyon fontos, hogy biztonságban az úton maradhass.

Kerüld a hirtelen mozdulatokatfékezéseketkanyarodásokat. Mindig kicsit gondolkodj előre. Ha tudod, hogy meg fogsz állni, akkor az sem baj, ha kétszer olyan nagy távolságról kezdesz el lassítani, mint azt normális esetben tennéd. A kanyarokban figyelj, hogy minden esetben kisebb sebességgel vedd be annál, mint amit megszoktál.

 


És mi a helyzet a bringáddal?

 

A bringára is érdemes odafigyelni télen, mivel te hiába vagy óvatos, ha kerékpárod nem engedelmeskedik parancsaidnak.

Ha úgy döntesz, hogy télen is használod a paripát, akkor mindenképpen látogass meg egy szervizt, hogy egy a tavaszihoz hasonló átvizsgálást, átzsírzást kérj.

Ez azért fontos, mert a bringán használt megfáradt olajok és zsírok a mínuszokban megavasodhatnak és megváltozik a viszkozitásuk. A megszoruló bowden miatt nehezebben tudsz fékezni, illetve a váltók is problémásabban, lassabban működnek. Átkenés után ez a hatás sokkal kevésbé jelentkezik.

 

Figyelj oda a fékekre. Mindig legyenek pontosan beállítva és legyen jól adagolható.

  • Fontos ez a kontra fékes kerékpároknál is, mivel a kontra kopásával eltűnik a jól adagolható tartomány és szinte csak a fog-nem fog állások lesznek. 

    Ez annyit jelent, hogy fékezésnél a kerék egyből blokkolni fog, ami a csúszós utakon rendkívül veszélyes. Az alkatrész hozzá egészen olcsó, viszont a kontra szétszerelése és összerakása bonyolult, a biztonságod érdekben mindig bízd szakemberre.

 

  • Ha abroncsra ható féket használsz (canti, V-Fék), akkor ne felejtsd el minden elindulás előtt gyorsan áttörölni a felnit egy ronggyal, hogy a fékhatás a lehető leginkább megmaradjon a nedves idő ellenére is. (a rongyot magadnál hordhatod mindig például egy nyeregtáskában)

    Kiemelten fontos, a fékpofák állapota is. Egy félig kopott pofa nem fogja kibírni a folyamatosan nedves időjárást. Az sem csoda, hogy ha hetek alatt elkopik. Ha teljesen biztosra akarsz menni, akkor itt is választhatsz nedves időre való fékpofát, melyek általában úgy épülnek fel, hogy a pofa első része tisztítja a felnit, a középső fejti ki a fékerő nagy részét, a hátsó része pedig a felniportól szabadítja meg az abroncsot.

Érdemes egy pillantást vetned a köpenyekre is.

  • Először nézd meg a futófelületet. Az elkopott gumi  - pláne ha az kifejezetten sima, városi közlekedésre kifejlesztett mintázat -  fokozott veszélyt jelent.
  • Ha régi már a köpeny és repedezett a gumi széle vagy esetleg a mintázat alatt-között, akkor ugyancsak nagy veszélyben lehetsz, mert a gumi bármikor eldurranhat, és ha pont egy kanyarban történik mindez, akkor el tudod képzelni mi történhet.

    Mindenképpen nézesd meg egy szakemberrel, hogy csak felületi, "esztétikai" hibáról van szó (mert bizony ez is előfordulhat) vagy a gumi már szerkezetében károsodott.

  • Végül a külsőgumik esetén figyelj oda a megfelelő guminyomásra. A hideg időben a gumi veszít nyomásából, tehát ha melegebb helységben (pincében, garázsban) fújod fel a kereket, akkor egészen nyugodtan túlfújhatod 0,5 barral, így a hidegben beáll a normál nyomás.

    Ha ezzel nem kísérleteznél, akkor is mindenképp az ajánlott nyomás felső értékére fújd a gumit.

Ha bármelyik előbb említett kopási vagy repedezési problémát találod, akkor a csere javasolt, sőt kötelező. Ha kutakodsz, akkor észre veheted, hogy léteznek kifejezetten téli közlekedésre optimalizált (szegecses) mintázatú és nagyobb puhaságú gumik, de ezeket inkább sport felhasználásra ajánlunk. Az esetek túlnyomó többségében, illetve normál használat mellett megfelel egy terep vagy vegyes mintázatú köpeny is.

 


Állapotmegőrzés

 

Még egy fontos aspektusból kell megvizsgálni a témát, ez nem más mint kerékpárunk állapotmegőrzése.

Az autóknál ismerheted, hogy az utak sózása milyen nagy kárt okozhat a karosszériában. Erre a kerékpárunknál is oda kell figyelni. Sőt még jobban, hiszen a kerékpár legértékesebb része a meghajtás közvetlenül ki van téve a viszontagságoknak.

A legcélszerűbb az lenne, ha minden nap, a használat végén lemosnád teljesen a kerékpárt. Természetesen ez nem túl életszerű, és sokaknak kivitelezhetetlen hely vagy idő hiányában. Egy valamit viszont megtehetsz és ez csak két perc... Töröld át a bringát egy erre rendszeresített ronggyal kifejezetten ügyelve a kerékpár acél alkatrészeire. Az acél sajnálatos tulajdonsága, hogy ha a festés vagy felületkezelés megsérül valahol, akkor elkezd korrodálódni. Ezt megelőzheted ezzel a kis gondoskodással.

 

Végszóként. Nem kell félni a téli kerékpározástól, csak készülj fel rá. Ha azon gondolkodnál, hogy a speciális ruházat és a bringa felkészítése télre nagy többletköltséget jelent, akkor gondoljon arra is, hogy mennyit költenél a tömegközlekedésre vagy a méregdrága benzinre. Nyeregbe!