Trekking, amit mindig tudni akartál róluk

A trekking azaz túra kerékpárok tőlünk nyugatabbra a legnépszerűbb modellek. Idehaza némi ellenérzés van a felhasználókban velük kapcsolatban. Talán a jellegükből, kinézetükből adódóan a szájsarkából óvatosan elejtett a „Nem akarok nagypapa, nagymama bringát!” kicsit talán sztereotip gondolat és érzés miatt.

Még sok cross kerékpár vásárlót sem lehet meggyőzni, hogy döntsenek inkább a trekking mellett, pedig a tervezett felhasználásra pont ez lenne a megfelelő. Rövid és hosszútávon is jobban járnának vele. Helyette inkább felöltöztetik a csupasz bringát mindazon kiegészítővel, amivel egy trekking már eleve rendelkezik. Ez sem egy teljesen rossz irány, de így se súlyban, se megjelenésben, se árban nem lesz nagy különbség.

Pedig aztán a trekking lehetne az igazi népbringa, illetve népkategória, és pont ez a kijelentés bizonyítja, hogy a kategória már milyen régóta velünk van kisebb nagyobb változásokkal.

Nem is csoda ez, hiszen a kategóriát a valódi igények szülték. A kezdetekben sima 1 fokozatú kontrás meghajtással rendelkeztek. Ez a helyi közlekedésben nagyszerűen teljesített és a még sokkal lassabb életvitel mellett az sem volt baj, ha egy 50km-es bringázás a szomszéd településig egy fél napot vett igényben. A váltók megjelenésével a távolságok leküzdése sokkal könnyebbé vált, így nyerhettek széleskörben teret a ma már országúti kerékpárnak nevezett járgányok.

Talán még Te is emlékszel ezekre és arra is, hogy a bringások előszeretettel kezdték felöltöztetni ezeket a sport bringákat sárvédővel, dinamós világítással és csomagtartóval, hogy akár több napra is kényelmesen elindulhassanak vele. Ezeket a hibrid „félversenynek” becézgetett típusokat aztán a Csepel is elkezdte gyártani hazánkban így félelmetes népszerűségre tett szert. Az összes hobbi kerékpáros áhítattal nézegette a vasboltok kirakatában. Ezeket már tekinthetjük túrakerékpárnak.

De egy fontos rész még hiányzott. Az országúti vázak hajtáshatékonysága ugyan nagyon jó volt, de kényelmi szempontból nem remekeltek igazán.

Ez pedig mindenképpen szükségeltetett volt ahhoz, hogy ne csak a kerékpárosok keressék és vásárolják, hanem a mindennapi felhasználók is, akiknek a hatékonyság csak másodrangú.

Az igényre természetesen azonnal válaszoltak a vezető gyártók, és megszületett a trekking kerékpár kategória.

Mára műszakilag már minden megkapunk, amit egy sport kerékpártól. De lássuk ezt egy kicsit részletesebben.

Mitől lesz trekking egy trekking?


28”-os kerekek – nagyobb kerékkerület = hosszabb megtett út. Ugyanazzal a pedálfordulattal és energia befektetéssel messzebbre jutunk…

Komfortos vázgeometria – A hát kb. 60-65°-os szöget zár be a talajjal. A tengelytáv hosszabb, a fejcső kevésbé meredek (a kormány nem annyira érzékeny).

Közepes szélességű köpenyek minden körülményre – a jellemzően 32-47mm közti köpenyszélesség mind aszfalton (akár rossz minőségűn is), mind földúton optimális. Az országútik 23mm-e kizárólag közúti használatra való, az MTB bringák 49-54 mm-es jellemző szélessége pedig kétségkívül terepre, földútra.

Széles és kis lépésekben változtatható áttételtartomány – köszönhetően a 18, 21, 24, 27 sőt napjainkban a 30 választható elvi fokozatnak. Ennyi lehetőség közül mindig megtalálható az erőnlétünknek és domborzatnak legmegfelelőbb áttétel-árnyalat.

Kormánya, kormányszára, nyerge, markolata mind a hosszú távú kényelmes használhatóságot szolgálja.

Teljes „menetfelszerelés” – jellemzően sárvédő, csomagtartó, oldaltámasz és világítás a gyári szereltség részei.

Gyakori komfort és biztonságfokozó extrák – a középkategóriától felfelé egyre gyakrabban találkozunk első teleszkópokkal, teleszkópos nyeregcsövekkel és állítható szögű kormányszárakkal, melyek mind egy-egy lépéssel közelebb visznek a testméreteinknek legoptimálisabb – személyre szabott – kerékpár birtoklásához.

Csapásirányok


Az eltelt évtizedek alatt a trekkingek között is kialakultak további, mondhatni alkategóriák. Ebből most két fő csapásirányt emelnénk ki. A nálunk is megtalálható modern műszaki megoldásokkal rendelkezőket és a ténylegesen hosszú távú (többezer km-es) túrázásra szánt interkontinentális modellek.

Fő különbség köztük a műszaki tartalom. A modern trekkingeken megkapunk mindent, amit a sportkerékpárok esetében is: tárcsaféket, integrált tengelyes hajtóművet, 30 fokozatú váltórendszert, levegős teleszkópot és még sok mást is. Ezeknek a hatalmas előnye, hogy hibátlan élményt nyújtanak a mindennapokban és igazán azt érezheted, hogy nem maradtál le semmiről, hogy nem egy montit választottál.

Az interkontinentális túrabringák viszont arra készültek, hogy a lehető legtöbb kilométert lehessen velük megtenni bármilyen karbantartási feladat nélkül, illetve, ha kell is vele csinálni valamit, akkor az az út szélén megoldható legyen. Ezeket rendre merev első villákkal szerelik a zéró karbantartás igény miatt és azért, hogy az első villára felszerelhető legyen további két csomagtartó.

Fékek terén közkedvelt rajtuk a V-fék. Itt nem a megbízhatóság a fő gondolat, hiszen a tárcsafék itt jobban teljesítene a V-féknél, hanem inkább az, hogy ha az afrikai Szavannán vagy egy apró hegyvidéki faluba érve kopik el a fékpofa, akkor nagyobb biztonsággal tudsz a bringa boltban V-fékpofát, bowdent vásárolni egy boltban, mint a tárcsafékedbe való betétet.

Mihez képest?


Ebben a cikkünkben mindenképpen szeretnénk a trekkinget valamilyen relációba tenni a többi kategóriához képest. Miért válaszd inkább ezt, mint mást és persze az is ki fog valószínűleg derülni, ha nem erre van szükséged.

Tekintsünk el azoktól az esetektől, amikor valamilyen speciális kerékpárt választasz. Amúgy sincs sok értelme a trekkinget hasonlítani az országúti, mountainbike, gravel és hasonló kerékpárokhoz.

Viszont érdekes lehet összehasonlítani a hasonszőrű kategóriával a cross-al. Fűzzük fel az összehasonlítást pár fő pontra, mint kényelem(vázgeometria), meghajtás, kerekek, fékek, extrák és használhatóság.

Trekking

Cross

Trekking vs. cross


Kezdjük egyből a legizgalmasabbal, hiszen itt a legkevesebbek a különbségek is itt szokott lenni a legtöbbször a vacilálás.

Kényelem

Ennél a párosnál itt van a legnagyobb különbség. A személyes értékesítések alkalmával hasonló kérdést hallhatsz az igényeid felmérésének kezdetén: „Gyorsan, sportosan vagy lassabban, de kényelmesen szeretnél tekerni?” Ez az egy mondat szinte minden elárul a különbségekről.

Az egyenesebb testtartás kényelmesebb üléspozíciót eredményez. Persze ez kicsit a hajtáshatékonyság rovására megy. A valóságban ez 3-5km/h utazó sebességbéli különbséget jelent.

A testtartás okán a gyártók szélesebb nyergeket tudnak alkalmazni. Sőt a prémium szegmensben már valamilyen zselés töltetű modellt szerelnek a bringára.

Markolatok tekintetében is van különbség, a trekking bringáknál az ergonomikus (szárnyas) markolatok dominálnak.

Meghajtás

Itt alapvetően semmi különbség. Mindkét kategóriánál ugyanazokat az alkatrészeket használják az adott felszereltségi szinten. Azonban a trekkingek esetében van pár modell, ami eltér a megszokottól. Az agyváltós és szíjhajtásos modellek kiemelkednek a nagy átlagból. Tehát, ha valami igazán különlegesre vágysz, akkor valószínű a trekkingek között fogod azt megtalálni.

Kerekek

Összességében itt sincs sok eltérés, maximum a gumik esetében. A gyártók a vegyes felhasználásúak helyett aszfaltra valókat szerelnek a bringákra.

Fékek

Itt is nagy a hasonlóság. A túra kerékpárok esetében is teljesen megszokott már a középkategóriától felfelé a tárcsafék.

Extrák

Itt újra nagyobb különbségekkel számolhatsz. A cross kerékpárok a sportosság jegyében teljesen „csupaszok”, ugyanúgy, mint egy mountainbike. A trekking ezzel ellentétben teljes felszereltséggel rendelkezik. Alap felszereltség a kitámasztó, sárvédő, csomagtartó és valamilyen technológiájú világítás.

Válaszd ki a megfelelőt


Beugró kategória

A lehetőségeid elég szélesek. Már a beugró kategóriában megtalálhatod az egyik legendás modellt, a Csepel Landrider. Ha büdzsé nem túl magas, már akkor is egy remek kerékpárt vásárolhatsz magadnak.

A beugró kategória jellemzői az acél váz és merev acél villa.

Váltórendszer tekintetében egy 21 fokozatú Shimano váltással találkozhatsz.

Kerekek tekintetében sem fog csalódást okozni ez a kategória sem. Golyós-kónuszos alumínium agyak és duplafalú erősített abroncsok. Valószínűleg nem lesz gond velük soha.

Az egyéb alkatrészek, mint a kormány, kormányszár, nyeregcső terén is acél anyagúakkal találkozhatsz. Ez segít a kerékpár árát alacsony tartani. Hátrányként amúgy is csak a súly jelentkezik, illetve figyelni kell a korrodációra, ha esetleg megsérülne a festék rajtuk.

Felszerelésben megkapod majdnem ugyanazt, mint a magasabb kategóriáknál, csak egyszerűbb formában. Acél csomagtartó, aluplasztik vagy acél (ez elég ritka) pálcás sárvédő. Világítás, ami mostanában már elemes, pár éve a hagyományos dinamó teljesen kivezetésre került.

Közép kategória


Itt a magyar Neuzer Ravenna modelleket emelnénk ki, abból is a már alumínium vázas 100-as 200-as modelleket.

Igen, így már le is lőttük a poént. Váz tekintetében a közép kategóriában már csak és kizárólag alumínium vázzal találkozhatsz. Az alumínium vázhoz rendszerint teleszkóp is tartozik, ami kényelmesebbé teszi az utadat.

Váltórendszerben már ugrunk egy szintet. 24 vagy 27 fokozatú rendszerek lesznek a szolgálatodra. Szélesebb áttételi tartomány és kevesebb áttételi lyuk lesz a jellemző rájuk a 21 fokozathoz képest.

Kerekek nagyon hasonlóan itt is duplafalúak és alumínium aggyal szereltek, csak egy kicsit jobb minőségűek.

Az egyéb alkatrészek terén már alumíniumokkal találkozhatunk és előtérbe kerülnek a speciális komfort fokozó komponensek is, mint a hátra hajlított kormány, állítható szögű kormányszár, ergonomikus markolatok és zselés nyergek. Bizony, kényelemben már közel megkapod azt, mint a felső kategóriánál.

Felszereltségben nagy a hasonlóság a beugró kategóriával. Csak itt minden kicsit jobb, kicsit könnyebb, kicsit praktikusabb. Világítás terén megjelennek az agydinamós technológiájúak. Itt az első agyba van beszerelve a dinamó, ami észrevétlenül teszi a dolgát és látja el árammal az első és hátsó világítást.

Felső kategória


Áruházunkban egyértelműen a KTM kerékpárok emelkednek a trekking kategória csúcsára.

A középkategóriához képest a műszaki tartalomban kapunk sokkal többet. A vázak bújtatott bowdenesek, ami rendkívül letisztult, minőségi látványt nyújt. Megjelennek a levegős teleszkópok, amivel rendkívül precízen beállítható a rugózás a testsúlyhoz és kerékpározási stílushoz és sokkal alacsonyabb a súlyuk, mint rugós társaiké.

A váltórendszerek 30 fokozatúak így valamelyik csúcs trekking szett darabjai. Ehhez kapcsolódóan megjelenik az integrált tengelyes hajtómű is, ami páratlan merevséggel áldja meg a hajtást.

A fékek esetében természetesen már csak tárcsafékek jöhetnek szóba. Minden szempontból jobbak, mint az abroncsfékes megoldások. Jobb fékerő, jobb adagolhatóság, időjárásfüggetlen használat. A fenntartási költségek pedig körülbelül megegyeznek az abroncsra ható fékekével.

A kerekeknél hasonlóan az eddigiekhez duplafalúakat találunk, annyi extrával, hogy már rendre megjelennek a szegecselt kivitelek, amik tovább erősítik a kereket. Agyakból pedig a felső kategóriából válogatnak a gyártók. Sima gördülés hosszú-hosszú éveken át.

A kiegészítő alkatrészek terén is ugrunk egyet a komfortban, mindenhol a neves specialisták ergonomikus markolatait és nyergeit találjuk. A kényelemre itt már egyáltalán nem lehet panasz.

A felszereléseket átnézve szintén a legnagyobb gyártók termékeit találhatjuk. SKS és RPZ aluplasztik sárvédők, nagy felületű talppal ellátott kitámasztók, Racktime vagy egyéb gyorsrögzítő technológiájú csomagtartó, amire táskák és kosarak garmadáját szerelhetsz fel egy kattintással.