A legkézenfekvőbb tény és amit minden méteren észreveszünk, ha lapos a gumink, hogy nehéz hajtani a kerékpárt. Felesleges energiát pazarlunk, hogy a megnövekedett gördülési ellenállás ellen is dolgoznunk kell.
Lapos gumival megnövekedik a defektek lehetősége, mivel minden köpeny az üzemi nyomásán áll ellen legjobban a külső hatásoknak.
Kis nyomáson használva a gumik kopása felgyorsul, így sűrűbben kell cserélnünk.
Ha odafigyelünk a fent említett dolgokra, azzal kímélhetjük a pénztárcánkat, illetve sok bosszúságtól menthetjük meg magunkat. Ezek mellett van még egy fontos aspektusa a dolognak, mégpedig hogy lapos gumival a tapadás és az irányíthatóság is jelentősen romlik. Tehát saját biztonságunk érdekében is kötelező az ellenőrzés.
Sokat beszéltünk már róla, de mégis mikor lapos egy gumi?
A milliónyi technológia, gumiösszetétel és profil miatt nehéz általánosságban beszélni a megfelelő nyomásról. Viszont segítségünkre vannak ebben a gyártók. A köpenyek oldalára két féle mértékegységben (általában) is feltüntetik az ajánlott minimális és maximális nyomást. E két érték gyakran 1bar-ral is eltérhet egymástól, tehát felmerül egy kérdés, mégpedig hogy melyik a mérvadó? A válasz a kérdésre a következő:
A minimális értékhez állítsuk a nyomást, ha testsúlyunk nem haladja meg a 70-75 kilót, mert a maximális értéken valószínűleg nagyon „pattogós“ lenne a gumi, ami kényelmetlen (természetesen próbáljuk mindig a lehető legnagyobb nyomásra állítani). Illetve meleg időben, a forró aszfalton jelentősen megnő a nyomás a belsőgumiban, és könnyen eldurranhat.
A maximális értékhez állítsuk a guminyomást, ha súlyunk több, mint 80kg. Illetve hideg időben, amikor az előre beállított érték csökkenni fog.
Egy táblázatban összefoglaljuk, hogy melyek a jó nyomásértékek (DE! mint említettük, modellenként ezek jelentősen eltérhetnek):
Kerékpár fajta | min. nyomás | max. nyomás |
Gyerek | 1,5 bar | 2,5 bar |
City | 3,5 bar | 4,5 bar |
Mountainbike | 2,5 bar | 4,5 bar |
Cross | 4 bar | 5 bar |
Trekking | 4 bar | 5 bar |
Országúti | 6 bar | 6 felett |
Még egy tény van, amire szeretnénk felhívni a figyelmet. A gumigyártók időt és pénzt nem sajnálva fejlesztik az újabbnál újabb defektvédelmi technológiákat és gumiösszetételeket. Az ezekkel szerezhető előny viszont mit sem ér, ha nem az üzemi nyomáson használjuk a külső guminkat. Itt mindig figyeljünk oda arra, hogy a prémium kategóriában mindig érdemes ugyanattól a gyártótól választani a belső és külső guminkat, mivel ezek együtt fejtik ki a kívánt hatást.