Európa egyik legnagyobb múltú kerékpárgyártója 2014-ben ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját. A már több, mint 5 évtizedes gyártási tapasztalat érződik a kerékpárok minden egyes milliméterén a velük megtett minden méteren. Ha egy maximális precizitással megtervezett és összeállított kerékpárra vágysz, melynek minden részén érződik a prémium, akkor jó helyen jársz.
Rövid történelem:
1964-ben kezdődött el a kerékpárok gyártása és tesztelése. Csupán 5 év kellett hozzá, hogy az Osztrák Nemzeti cyclocross bajnokságot egy KTM kerékpár nyergében nyerje meg Walter Obersberger. Kerékpárjával egészen 1976-ig nem talált legyőzőre bezsebelve ezzel zsinórban 6 elsőséget.
Az első nagyközönségnek szánt országúti kerékpárjukat 1986-ban gyártották, ami a Formula névre hallgatott. Itthon ezeket csak félversenynek becézgettük, ugyanis dinamós világítás, pálcás sárvédők és csomagtartó is megtalálható volt rajtuk. A sokoldalú használhatóságnak köszönhetően a KTM kerékpárok hamar belopták magukat a hazai osztrák és európai szívekbe. A legenda megszületett… 1989-et írunk, amikor is kigördült a gyárból a 1 000 0000-ik kerékpár.
A kilencvenes évek, mint sok más márkánál is a mountainbikeokról szóltak. A KTM színeiben Ekkehard Dörschlag volt Ausztria és a környező országok monti királya. Számos bajnokságot és nagy versenyt nyert (Dolomiti Super Bike, Trans Alp, Eurobike Extreme). Az 1994-ben első alumínium KTM mountainbikeot is egészen a dobogók tetejéig repítette.
A KTM növekvő népszerűségének köszönhetően 2004-re elérték a 2 500 000-as számot a legyártott kerékpárok terén.
Napjainkra a KTM kerékpár kínálatát a letisztultság jellemzi. A palettán csak olyan kategóriákat találunk, amihez a KTM igazán ért. Jelen vannak a helyi közlekedésre szánt városi kerékpárok, hétköznapi kerékpárosoknak és az egész évben tekerőknek való túrabringák, sportoláshoz és kikapcsolódáshoz való cross kerékpárok, és nem utolsó sorban a vérbeli országúti és MTB versenygépek. Itt viszont a választék óriási. Az széles paletta ellenére egyik kerékpár megléte sem „öncélú modellszaporítás”, minden modell jól átgondolt és valós igények szerint kialakított.
Hagyomány, minőség, megbízhatóság, KTM
A fentiek tudtában már talán nem meglepő, hogy ezt állítjuk. De hallottad ezt már más márkára is ugye? Mindenki ezzel kívánja eladni a portékát. Hiszen mire vágyik minden felhasználó, köztük Te is? Egy olyan bringára vágysz, amit bármikor és bárhol használhatsz. Amikor előveszed a helyéről, akkor mindig hibátlanul működik. Persze az sem baj, hogyha kényelmes és még stílusos is.
A nyugati prémium márkák között látszólag kevés a különbség. Mintha csak a váz lenne más ugye? Ez nagyjából igaz is meg nem is. Végeláthatatlanul lehetne magyarázni az apróságokat, de inkább nézzük a tényeket, amik kiemelik a KTM-et a prémium tömegből. Az 1964 óta felhalmozódott 35 éves kerékpárépítő tudás érződik már az első métereken. Maximális komfort és nagyszerű hajtáshatékonyság jellemzi.
Az alkatrészeket és kiegészítőket csak a legmegbízhatóbb és legnagyobb gyártóktól rendelik. Sokat ezek közül kizárólag a KTM számára gyártanak. Shimano, Sapim, DT Swiss, Sr-Suntour, Schwalbe, Continental, SKS, Busch & Müller, Massload, Ergon és még sorolhatnánk.
Azzal is pontosan tisztában vagyunk, hogy egy valamit még biztosan hallottál a KTM-ről. Mégpedig, hogy drága, illetve az árcédula jó részét csak a név megfizetése teszi ki. Arról biztosíthatunk, hogy ez egyáltalán nem így van. Bár úgy tűnhet, hogy adott műszaki tartalom mellett magasabb az ár, de ez csak azért alakul így, mert egy valamit nem lehet a KTM rovására írni. Azt, hogy spórolnának bármin is. Mindenből csak a legjobbat kapod a bringán. Prémium olasz felnik, prémium francia és svájci küllők, Shimano agyak, prémium német gumik, prémium német markolatok, prémium olasz nyergek. Sok prémium ez egy mondatban ugye? Hát mi-tagadás...
Tovább erősíti a márkát, hogy a vázak festését (kémiai merítéses festés, mint az autóiparban) és az összeszerelést európában, modellfüggően az osztrák vagy cseh szerelőüzemben végzik.
Bizton állíthatjuk, hogy a legjobb gyári összeszerelést kapják amivel a cég több, mint 25 éves múltja alatt találkoztunk.
Érdemes minden évben észnél lenni, ha egy KTM bringára vágysz. Csak nagyon limitált darabszámban elérhetők el. Az általános legkeresettebb 51-56cm-es vázméreteket hamar elkapkodják. Nem csak itthon, hanem Európa szerte. Bizony, szerettek már volna Dániából is rendelni tőlünk egy látszólag teljesen hétköznapi Life Road modellt.
KTM cross kerékpárok
Az alsó középkategóriától (KTM Life One) induló választék egészen a csúcskategóriáig (KTM Life Race) terjed. Geometriájuk tökéletes elegye a kényelemnek és a sportosságnak. Bármi is legyen fontos az előbb említettek közül a választásnál, egy KTM bringa nyergében elégedett leszel. Ha szereted gyors bringákat és a sportosságot, akkor már csak a felszereltséget kell belőnöd és indulhat a bringázás. A KTM cross, offroad trekking kategóriából két modellt szeretnénk kiemelni. Az évek óta sláger és kiváló ár érték aránnyal bíró Life Road-ot és a kategória legjobban felszerelt modelljét a Life Race-t.
KTM Life Road:
Az évek óta tartó sikerek egyáltalán nem véletlenek ennél a modellnél. Nem csak a cross kategória uralkodója, de a KTM teljes palettáját tekintve is. De hogy kerekedhet egy cross kerékpár a sportos MTB-ok, a kényelmes trekkingek és a villámgyors országútik fölé?
A válasz egyszerű és egyben mégsem az. A cross illetve offroad trekking kategória jellegéből adódóan egy öszvér kategória. Kicsit monti, kicsit trekking, de igazából egyik sem. Erre szokták mondani, hogy ami kicsit erre is jó és kicsit arra is jó, az igazából semmire sem jó.
Ez talán még igaz is lehetne egy ideális világban, ahol mindenki rendelkezik minimum 2 de leginkább 3-4 kerékpárral, és mindig arra ül rá, amit éppen a helyzet megkíván. Persze ezt kevesen engedhetik meg maguknak, akár hely szűkéből, akár anyagi okból adódóan vagy egyszerűen igényük nincs rá.
A cross kerékpárok által nyújtott sokoldalú felhasználhatóság erre kínál megoldást. A KTM Life Road "csupaszon" kiválóan használható edzéshez, fittségünk növeléséhez. Felöltöztetve csomagtartóval, sárvédővel pedig hosszútávú túrákra is elmehetünk vele. Természetesen a napi közlekedés, munkába, iskolába járás is a Life Road vadászmezeje. Illetve a cross kerékpárok egy kissé elfeledett felhasználási módja a tájbringázás, erdei terep használat. A sportos vázgeometria miatt rossz minőségű úton is könnyen kezelhető marad, csupán 1 vagy 2 számmal vastagabb köpeny kell rá és kezdődhet a vidéki kikapcsolódás.
27 fokozatú váltórendszerével, hidraulikus tárcsafékjeivel és gondosan összeválogatott egyéb alkatrészeivel rendkívüli ár-érték aránnyal bír. De persze a kerékpár vásárlás nem csak a műszaki tartalmon szokott múlni.
Az évről évre frissülő 2 féle kinézet hagyományosan egy visszafogottabb és egy vagányabb (élénkebb) színösszeállítást takar. Így tényleg bárki megtalálja a neki tetszőt. Az összképhez természetesen saját márkájú kiegészítők is hozzá tartoznak. A nem hozzáértők is elégedetten fürkészik végig a bringát, és sokszor elhangzik a mondat: "Ez egészen egyben van!" Ha készen állsz egy-két kompromisszumra, amit feláldozol a praktikum és sokoldalúság oltárán, akkor kerékpáros életed legjobb döntése lesz ez a kerékpár.
KTM Life Race:
A jelenlegi csúcs, a jelenlegi "ennél jobbat sem lehet csinálni"! Nehéz objektíven mondani bármit is a LifeRace mellett állva, pláne olyan kerékpárőrülteknek, mint mi. Már a specifikáció láttán is kikerekedik az ember szeme...
Shimano Deore XT itt Deore XT ott, egy kis Ritchey itt, egy kis Ritchey ott. Kell még ezt tovább ecsetelni? Aki ért hozzá, az már rá is nyomott a kosár gombra. A Life Race megtervezésekor a KTM nem bízott semmit a véletlenre. A triplán húzott alumínium csövekből készült, hihetetlenül könnyű vázra épül a kerékpár.
A meghajtó- és fékrendszer téren a jelenlegi csúcsot képviselő Shimano Deore XT szettet találjuk. Ebben a szettben megtalálunk minden technológiát, amit a Shimano valaha is tudott a kerékpározásról, és használt vehetjük egy túra kerékpáron. A meghajtás 30 fokozatú, rendkívül széles áttételi tartománnyal és a csodával határos váltási teljesítménnyel. Szinte soha nem fordulhat elő vele olyan, hogy áttételi lyukkal találkozunk.
Na, de ha már jól begyorsultunk, akkor mi a helyzet a megállással? A Deore XT fékek teszik a dolgukat. De még hogy! Ha csak lassítani akarsz, akkor finoman késztetik megállásra a kerékpárt. Viszont, ha vészfékezésre kerülne a sor, akkor olyat harap, hogy komoly problémát fog okozni a szemedet a szemgödrödben tartani.
Az egyéb alkatrészek, mint kormány, kormányszár, nyeregcső Tom Ritchey műhelyéből érkeztek. Sőt, egyből a WCS termékcsalád top kategóriás alumínium alkatrészei. Mindezekkel együtt a kerékpár kb. 12 kg-os súlya teszi fel az I-re a pontot. A Life Race esetében már nem csak arról beszélünk, hogy vásárolsz egy eszközt, amivel élményeket szerezhetsz, hanem maga a kerékpár hajtása is egy élmény lesz.
KTM trekking kerékpárok
Nem a megtett távolság, önmagad legyőzése, mindenki megelőzése a cél? Szeretnéd, ha a kerékpározás önmagában lenne élmény? Akkor válassz egyet a KTM trekking kerékpárjai közül és tekerj minden méteren kényelmesen, gondtalanul.
Nem csak a műszaki tartalom számít a kerékpárodnál, ugye? Fontos az is, hogy hogyan néz ki! Ezen a téren sem fogsz csalódni. Érzésünk szerint a kerékpáripar egyik legelegánsabb, legsallangmentesebb túra kerékpárjait a KTM-nél találod. Persze akkor sem kell a szomszédba menni, hogy ha pár játékos és vagány színt szeretnél viszontlátni a kerékpáron.
A külső megjelenést és a praktikumot is tovább emeli, hogy az olyan kiegészítőket, mint a kitámasztók, csomagtartók és sárvédők a beszállítók direkt a KTM trekking kerékpárokhoz alakítják át. Ez garantálja a pontos illeszkedést és hibátlan megjelenést.
Ha nem csak egy precízen összeszerelt kerékpárt szeretnél, de azt is, hogy elegáns legyen, egy igazi státusz szimbólum, akkor jó helyen keresgélsz, egy KTM trekking nyergében a helyed.
Ha a KTM trekking kerékpárok sokaságában nem igazodsz el, akkor szeretnénk adni neked egy remek kiindulási alapot. Ez nem más, mint a világsláger KTM Life Time, iparági szinten is kiemelkedő ár-érték aránnyal és elegáns megjelenéssel.
KTM Life Time:
A hosszú évek óta tartó siker receptje egyszerűnek tűnhet... Készítsünk egy olyan kerékpárt, aminek váza erős és kényelmes, a meghajtó rendszere a túrázók 90%-nak minden igényét kielégíti, szereljük fel minőségi kiegészítőkkel, és adjuk mindezt 200.000 Ft környékén. A recept hozzávalóit egyenként sem egyszerű biztosítani, hát még együtt. De mint a mellékelt ábra is mutatja a KTM-nek sikerült.
Váza már évek óta jól bevált. Geometriája tökéletes elegye a kényelemnek és a hajtáshatékonyságnak.
A 24 fokozatú váltórendszere kiváló kompromisszum a teljesítmény, a működés és az olcsó fenntarthatóság vonatkozásában.
Fékjei bár "csak" V-fékek, de abból egy egészen kiváló a felső kategória teljesítményével rendelkező Shimano BR-T4000-ek. Egy puhább cserélhető fékbetéttel ellátott fékpofával igazi csodákra képes.
Mint már említettük, kiegészítői nagyszerűen illeszkednek a kerékpárhoz megjelenésben és műszakilag is.
KTM E-Bike
A KTM sohasem volt híres hatalmas innovációiról, jövőbemutató fejlesztéseiről technológiáiról. Az a bizonyos narancs faktor inkább az ipar nyújtotta lehetőségek és fejlesztések legprofibb alkalmazásában rejlett.
De nem is annyira régen beköszöntött az E-Bike korszak. Amit a KTM ebben a szegmensben csinált az elmúlt évtizedben, az viszont szinte elképesztő.
Minden évben a legfrissebb technológiákkal érkeznek az elektromos rásegítéses kerékpárok és mindezt olyan széles palettán, hogy ember feje belesajdul a megannyi modellbe. A helyi közlekedésre való városi kerékpároktól a túrakerékpárokon át az Alpokat is meghódítani képes, 160mm rugóúttal rendelkező MTB kerékpárokig minden megtalálható.
Kétség kívül nehéz ötvözni az ugyan egyre finomodó, de még mindig ormótlan kinézetű elektromos rendszereket a KTM elegáns stílusával és vonalaival.
De persze, ha van gyártó aki ezt meg tudja oldani, akkor az a KTM. A KTM E-bike katalógust itt megtekintheted! Illeteve bővebben róluk itt olvashatsz! (feltöltés alatt)
Technológiai ízelítő | |
![]() |
![]() |
Tapered fejcső Az alsó túlméretes csapágy nagyobb merevséget, pontosabb irányíthatóságot garantál. |
Side Swing Köszönhetően a Shimano Side Swing első váltóknak, csökkent a váltáskor kifejtendő erő ezzel könnyítve a váltást. |
![]() |
![]() |
12mm THRUAXLE hátsó A KTM THRUAXLE rendszer a váltótartó fül felfogatásáért is felelős. Ez a megoldás egyszerű összeszerelést és könnyű kerékcserét tesz lehetővé. |
15mm THRUAXLE első A nagyobb tengelyátmérő és a továbbfejlesztett teleszkóp láb nagyobb merevséget eredményez. Ezzel javul a kormányzás pontossága és karakterisztikája. |
![]() |
![]() |
BOOST A 148mm-es, szélesebb agy és a megváltozott küllőszög miatti masszívan megnő a kerék merevsége és stabilitása. |
Staight Line Link A Rocket Blade technológiával kombinálva ez a technológia nagyon érzékeny mozgást biztosít a kis egyenetlenségeken, és nagy ütéslenyelést a magas ugratókon. Mindezek mellett magas pedálozási hatékonyságot biztosít. |