De miért is? Miben más egy ilyen bicaj, mint társai?
A city vázgeometria elsősorban a kényelmes bringázást tartja szem előtt illetve a sokoldalú, mindennapi felhasználhatóságot. Mit is jelent ez pontosan?
A kerékpárfajták között a városi bringákon ülhetünk a legegyenesebb derékkal, így használhatunk kényelmes, széles, rugós vagy elasztomeres nyergeket is a komfort maximalizálására. Tudják ezt a gyártók is, és városi kerékpárjaikat a felszereltséggel megfelelő kategóriájú komfortnyergekkel szerelik.
A kerékpár felépítése és kialakítása egyértelműen a rakodhatóság és terhelhetőség követelményeinek megfelelően került megtervezésre. Ne is keressünk pillekönnyű vázas gramm mániás csodákat.
Illetve egy fontos tulajdonság, ami a városi közlekedést segít. Az átlépési magasság minden city kerékpárnál alacsony. Ez annyit jelent, hogy a lábunkat nem kell magasba emelni a felszálláskor. Igazán nagy könnyítés ez akkor, ha első és hátsó kosarunk tele van elemózsiával vagy a gyerkőcöt szállítjuk vele óvodába. Nincs szükség tornamutatványokra. Városi közlekedésben sokszor állunk meg és sokszor indulunk el mire elérjük célunkat. Az ejtett vázak ezt rendkívül megkönnyítik.
Ugyancsak pozitív tulajdonság, hogy teljesen megpakolva esetleg gyereküléssel az irányításuk majdnem ugyanolyan közvetlen marad, mint az előtt.
A city kerékpárok fel vannak szerelve sárvédővel, csomagtartóval és rendre valamilyen technológiájú (hagyományos vagy agydinamós) világítással, hogy a mindennapi használatban ne kelljen semmire figyelnünk külön, csak a közlekedésre.
Amire még szükségünk lehet az alapfelszereltségen kívül az egy első kosár és ha az nem elég, akkor egy hátsó is. Első kosárnál elsősorban a klikkes (leszedhető) megoldásokat ajánljuk, melyek sokoldalúságukkal és praktikusságukkal emelkednek a fix kosarak fölé. Mindemellett természetesen rendelkeznek bizonyos hátrányokkal is. A klikkes kosarak maximálisan 5-7 kg terhelhetőségűek, ami néha kevés. Ha eddig csak fix kosarakhoz volt szerencséd, akkor a jelenlegi vagy a leendő kerékpárodon próbáld ki a klikkeset. Hidd el, tapasztalatból mondjuk, hogy megéri. A terhelhetőségnek van egy másik vonzata is. Az 5 kg-os határ nem pusztán technikai okok miatt fontos. Az adapterek rendre bírnának többet, viszont az ennél nagyobb súly balesetveszélyes lehet. A kormányzás bizonytalanná válik, egy bukkanó akár a kezünkből is kicsavarhatja a kormányt. Pláne, hogy a magasépítésű, emelt kormány nem nyújt annyira közvetlen irányítást, mint a sportkerékpároknál használatos egyenes kivitel.
A hártányok
Ami az előnye, igazából az a hátránya is. Az egyenes háttal való kerékpározás kényelmes ugyan, de a hajtási hatékonyság szempontjából nem célravezető. (Nem mennénk bele a részletekbe, hogy pontosan mi ennek az oka, ez legyen a biomechanikával foglalkozó weboldalak dolga.) Ennek okán nem ajánljuk hosszútávú kerékpározásra.
Illetve a városi (háztartási) kerékpárok jó része agyváltóval van szerelve vagy csak kevés sebességi fokozatot biztosító láncváltóval. Itt az áttételi arány igen kicsi, egy nagyobb emelkedő is kifoghat rajtunk vagy éppen egyenes úton gyorsabban is tudnánk haladni, ha lenne még egy-két kisebb áttételünk.
Tudván ezt a gyengeséget jó pár prémium gyártó készít városi vázzal olyan kerékpárokat, melyeken felső kategóriás túraalkatrészeket találunk. Mi a szükség erre, ha alapvetően a vázgeometria nem alkalmas a hosszútávú tekerésre? A válasz igen egyszerű. Valószínűleg kevesen vannak olyanok akik megtehetik, hogy több kerékpárt is birtokoljanak, és mindig a célnak megfelelőt használják.
Ezzel a hibrid megoldással viszont városi bringánkat könnyű szerrel használhatjuk hosszabb túrák megtételére is. Továbbá a gerinc és más mozgásszervi betegségben szenvedőknek sem kell lemondaniuk a kerékpártúrákról. Azért mindig tartsuk szem előtt, hogy a haladásunk nem lesz annyira lendületes, mint azon társainké, akik cross vagy trekking kerékpárral tartanak velünk.
Ajánlásunk
Ennyi információ után egyesek fejében nagy lehet a kavarodás, hogy akkor most mire is való egyáltalán, miért is kéne városi bringát választani vagy miért nem. Így röviden összefoglalnánk a tényeket.
Mikor igen:
- Ha a kerékpárt kizárólag városban illetve más belterületen kívánjuk használni. Városi környezetben egyszerűen nem létezik jobb.
- Gerinc vagy más mozgásszervi problémával rendelkezőknek, akiknek elengedhetetlen a maximális komfort a nyeregben.
Mikor ne:
- Ha többet szeretnénk használni a bringát túrázásra, esetleg sportolásra, mivel a hajtási hatékonyság és a nagy áttételi arány hosszú távon jobb társunk mint a maximális kényelem.
- Amennyiben ugyanannyit használjuk városban is a bringát mint városon kívül, akkor gondolkodjunk el azon, hogy egy hibrid megoldású kerékpárt választunk. Ezt annyit jelent, hogy egy city geometriás vázra épített túrakerékpár. Az ilyen modellekről érdeklődj nálunk üzenetben, segítünk választani.
Reméljük, hogy sikerült tisztába tenni a városi kerékpárok felhasználásának módjait, és segít meghozni a döntését vásárláskor.